Rädda Stina

Pråmen Albert är viktigare än Stinas familj

Vi är många i Hallstahammar som ser hur Kommunen behandlar sina invånare. När Stinas hus klassas som farligt att bo i på grund av att ett träd som stått på kommunens mark gett sättningar i huset stoppar man huvudet i sanden och vägrar ta ansvar. När flera experter dragit samma slutsatser sågar man till slut ner trädet, men då är huset redan för skadat för att rädda. Ärendet ledde till rättegång i december 2015 som Stina förlorade. Så nu ska hon förutom alla pengar hon redan lagt ut på att stötta upp huset, på baracker att bo i tillfället, även betala Kommunens rättegångskostnader, sina egna och hon står med ett hus som hennes familj inte kan bo i.

Men så läser vi om en gammal pråm, stackars Albert, som stått på land mer än på vatten. Den ska man renovera till en uppskattad kostnad på 500.000 kronor för att Kommunen anser att intresset att åka båt på kanalen är så stort och kommer sätta Hallstahammar på kartan.

Jag vet inte riktigt vilken logistik Kommunen använder sig utav, men här kommer en tokig idé. Varför inte ta dessa 500.000 kronor, som till stor del kommer från skattebetalarna, det vill säga bland annat Stina, till att istället hjälpa henne och hennes familj så att dem kan få ett säkert boende? Varför inte hjälpa dem som bor i kommunen? Dem som betalar skatt och gör att Hallstahammar går runt. För det är DEM som sätter kommunen på kartan. Inte en gammal båt. Utan invånarna skulle inte Kommunen överleva.

Men det är tydligt att en båt som faller sönder är viktigare för kommunen än en familj, vars hus faller sönder. Är det så prioriteringarna ska se ut?   Det är dags att vi säger ifrån! Enligt Kommunen har dem tagit emot 500 samtal från folk som vill åka båt på kanalen. Men att det skulle ske på just pråmen Albert är oklart. Hur många namn kan vi skicka in till Kommunen för att visa att en familj är viktigare än en gammal båt?

Vill du hjälpa Stina? Skriv under namninsamlingen så att pengarna som planeras att gå till pråmen Albert istället går till att rädda Stinas hus. Tillsammans kan vi göra skillnad!