RÄDDA STIGBERGSPARKEN OCH TRÄDEN I ERSTA TRAPPA

Stigbergsparken_gammal1.png

Skärmklipp_2019-06-17_21.49_.39_6.pngPlanen som ligger nu för blivande T-banestationen Sofia utplånar i princip Stigbergsparken, stenlägger stora ytor och innebär att många av de gamla träden fälls.

Trots att till och med chefstjänstemän i Stockholms stad anser att man bör omarbeta förslaget för T-banestationen Sofias uppgång eftersom den påverkar Stigbergsparken negativt så har ännu ingen alternativ plan tagits fram.

Vi kan tillsammans påverka utvecklingen av området.

Skriv under protestlistan om du vill att:

- det skall tas fram ett alternativt förslag till den ritning som nu ligger och tar större delen av parken i anspråk. Nuvarande förslag är 800 kvm stort och 11 meter högt.

- alternativt flytta uppgången utanför parken och att staden istället rustar upp parken med bibehållna gröna ytor och träd.

- att den gamla trädallén i Ersta trappor räddas. Två gamla träd i Ersta trappor i anslutning till parken planeras att fällas i och med att Nya Ersta sjukhus byggs. Staden planerar att fälla alla träd i trappan för att skapa ett enhetligt utseende. Vi tycker istället; ersätt två träd istället för att fälla alla gamla träd.

-T-banestationen Sofia planeras bli världens näst djupaste med 100 meter under jord.  Brandförsvaret kritiserar säkerheten. Planerna bör utredas bättre för en säker framtid https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5769112  .

Katarina Hembygdsförening

Katarina Hembygdsförening    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Katarina Hembygdsförening överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.