Rädda Stefans vattenkraftverk!

IMG_15161.jpgRädda Stefans vattenkraftverk!

Nordanstigs politiker vill stjälpa kommunens egenföretagare! Stefan Åkerlund har självmant ansökt om ett miljötillstånd på sin verksamheten från 1700-talet och lagt runt 1 miljon kronor på miljökonsekvensbeskrivning, teknisk beskrivning och juridisk hjälp. Nyligen kom domen från miljödomstolen i Östersund som i det närmaste godtog de villkor för verksamheten som Stefan Åkerlund hade föreslagit. I domen konstateras att verksamheten från nya bestämmelser i Miljöbalken ska lagligförklaras. Kraftverket ska alltså miljöanpassas så att fiskvandring sker enligt miljödomstolens anvisningar. Nu förföljs Stefan av fiskeintresserade politiker som Ola Wigg (S), Stig Eng (C) och Håkan Larsson (M) som inte accepterar miljödomstolen villkor och planerar att ytterligare dra Stefan Åkerlunds verksamhet inför domstol genom en överklagan.

Ni som tycker att skattepengar och politikers arbete istället ska gå till unga, gamla samt samhällets funktioner får gärna skriva på här!

Genom att skriva under godkänner jag att Lana Molberg överlämnar min signatur till dem som har makt över frågan.