Rädda Luleås härbärge - rädda människors liv!

Stäng inte Luleås härbärge!

2016 beslöt kommunfullmäktige i Luleå att det ska finnas ett härbärge under vinterhalvåret som akut tak över huvudet för alla hemlösa. Innan dess har det funnits härbärge för Lulebor och tillfälliga boende för utsatta EU-medborgare under vintern. Härbärget har drivits med kommunala pengar av den ideella föreningen Natthärbärge i Luleå. Under förra vintern hade härbärget 1156 övernattningar – varje övernattning betyder att en person har sluppit sova ute. I vinter finns stor risk att antal besökare på härbärget ökar i sviterna av arbetslöshet och ekonomisk nedgång under coronapandemin. 21/12 ska kommunfullmäktige ta ställning till ett förslag från socialnämnden om att stänga härbärget redan 1 februari nästa år och inte öppna det igen. Många har reagerat starkt på förslaget, vilket ledde till en återremiss, och flera organisationer har protesterat, t ex Amnesty. Om förslaget går igenom kommer det att påverka de redan utsatta mycket hårt, och leda till att människor sover utomhus, i bilar, soprum mm, med fara för deras liv.

se på statistiken, härbärget behövs!

under coronapandemin behövs härbärget extra mycket!

att sova utomhus är förenat med livsfara i vårt klimat!

håll härbärget öppet tills vi ser att det inte behövs längre!

ett Luleå för alla, även de mest utsatta!dem_härgärget.jpg

Ett Luleå för alla, Gemenskapsmåltiden och Läkare i Världen genom Josh Armfield    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att skriva under godkänner jag att Ett Luleå för alla, Gemenskapsmåltiden och Läkare i Världen genom Josh Armfield överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.