Rädda Kulturnatten!

I 24 år har Kulturnatten i Örebro levts upp av unga talangfulla kulturutövare som i sitt esse inspirerar barn som vuxen. Nyligen kom nyheten, evenemanget är i år inställt.

"Ungdomar som brinner för kultur, som vill dela med sig av det, ska få kunna göra det! Det är höjdpunkten för alla oss under hösthalvåret och det betyder väldigt mycket för oss."

- Ella Lundström

Kulturnatten har tidigare år arrangerats av föreningen Scenit. I en intervju till NA berättar Siavash Vatanijalal, verksamhetsledare på föreningen att många hört av sig angående det inställda evenemanget. Han berättar även för NA att det som legat till grund för Kulturnatten är ett samarbetsavtal med Länsmusiken som vid årsskiftet sades upp.

Det är flera kulturella sektorer som drabbas, dans, teater, konst och musik. Som Magnus Börjesson även skriver i samma artikel har "Kulturnatten varit en möjlighet för framför allt unga kulturutövare att visa upp sig under en intensiv kväll i november." Artikeln uppger även att det i fjol genomfördes hela 120 olika programpunkter på 13 scener runt om i Örebro.

"Som en av Örebros dansare kan jag med säkerhet tala för de allra flesta kulturövare, vi är minst sagt upprörda och besvikna att ingen aktör inser vilken miss det är att låta november passera utan vår Kulturnatt, det är en tradition"

- Lina Kvarnström

Vi ska genom denna namninsamling visa vårt missnöje, för vi hoppas att Kulturnatten på något vis går att rädda. Vi skriver på, gör du?

//Lina Kvarnström och Shervin Kiani