RÄDDA CircleK-macken vid Oxelvägen i Älta

HJÄLP oss rädda CircleK-macken vid Oxelvägen i Älta

Wallenstam vill riva CircleK 30/6-2022 och bygga bostäder där macken står idag. Bensinmacken på Oxelvägen skulle kunna byggas ut mer med tvättbås för bilar, det skulle vara mycket mer miljövänligt än att man står på sin egen uppfart och tvättar. Macken kan också sätta upp laddningsstolpar för elbilar - det skulle kanske kunna sporra intresset ännu mer för elbilar.

Jag har under hösten haft en mailkommunikation med kommunalrådet Mats Gerdau angående CirrcleK-macken, han håller till vissa delar med om det jag har framfört till honom om bensinmacken och vad man skulle kunna göra för att tillföra nya serviceenheter.

CircleK-macken har det mesta av alla viktigare dagligvaror, man har uthyrning av bilar, släpfordon och mindre lastbilar samt mycket generösa öppettider, vardagar 06.00-23.00 och helger 08.00-23.00.

Att det finns en bensinmack i anknytning till centrumområdet är väldigt bra. Det finns många nya industrier i Älta,  det bor mycket folk i samhället och det kommer hit mycket folk hit till de nya arbetsplatserna vid Storkällans industriområdek, så det behövs verkligen en bensinstation. Macken vid Oxelvägen/Ältavägen ligger väldigt centralt och nås enkelt av alla de som bor i Älta. Att macken i Älta ska rivas är väldigt olyckligt och miljömässigt inte bra, man måste åka cirka 14km för att tanka sin bil om man bor i ytterkant av Älta, typ Kolarängen.

Vid CircleK-macken är det som ett litet centrum i sig, med ett väldigt luftigt naturområde med skogsparti bakom. Bygger man höga hus på detta område så förändras ursprunget väsentligt och det naturnära området försvinner helt och hållet. Man skulle lika gärna kunna bygga hus mellan motorvägen och Ältabergsvägen, skulle trafiken vara störande går det att bygga bullerplank, man har det efter Nynäsvägen vid Enskede och Skogskyrkogården, så det är inget nytt påfund

Från macken på Oxelvägen är det nära till alla busskommunikationer som 401, 801, 814, 816 och 821, det enda som saknas är att 840 skulle kunna stanna vid Ekstubben, då har man i princip en liten modell av Tyresö centrum, en samlingshållplats för alla genomgående bussar i Älta. Jag har även kommunicerat angående detta med kommunalrådet Mats Gerdau vid ett tidigare tillfälle.

Jag själv tycker att Älta Centrum ska byggas ut och att man får ett mer levande centrum, att post, mataffär(er), bibliotek och alla tomma lokaler blir använda/uthyrda på ett bra sätt.

Att det finns en bensinmack i anknytning till centrumområdet för de som jobbar här eller de som kommer hit från annat område och jobbar i Älta är utomordentligt bra.

Mycket industrier och företag har som sagt kommit till Storkällans område, det är väldigt bra, utmärkt att vi har fått hit Bilprovningen också, så man behöver inte åka långa sträckor för en bilbesiktning, mycket bra ur miljösynpunkt.

Vi själva har bil och försöker i så stor del som möjligt att nyttja näringsidkarna i Älta.

Peter Tibbe Bertok    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Peter Tibbe Bertok lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.