Protest mot utvidgat riksintresse / Hallmanska planen i Robertsfors

Sedan några år tillbaka så har ca 75% av Robertsfors tätort fått sina rättigheter kraftigt inskränkta gällande vad man får - eller som nu - inte får göra på och med sina tomter och husfasader.

Det utvidgade riksintresset sätter stopp för alla som vill hänga med i samhällets utveckling gällande byggteknik, material, färgval m.m. Istället hävdas att 70-tals prefabricerade hus är något som är av särskilt intresse. Dessa hus finns i stor omfattning över hela landet, det finns knappast någon som känner att dessa kåkar är av kulturhistorisk dignitet. Dessmera kan gärna sägas att i realiteten är ju inga av dessa hus bevarade, utan de har modifierats och byggts till i över 40 års tid.

Som husägare inom den Hallmanska planen blir man helt låst och får känslan av att befinna sig i valfri fascistisk diktatur.

I en demokrati finner jag att detta är helt absurt och bör ej få förekomma.

Det finns åtskilliga spaltmetrar som ännu är oskrivna i hur fel detta beteende av styrande myndighet, men jag låter pennan stanna här för stunden.

Tycker du som jag, skriv isåfall under, delta i protesten och ta tillsammans med mig reda på ifall demokratin faktiskt fungerar eller är trasig.

Något upprörd,

Mikael Widlöf

Genom att underteckna godkänner jag att Mikael Widlöf lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.