Stoppa nedläggningen av Överturingens skola!

http://www.overturingen.info/bild/img_1179b.jpgHJÄLP VÅRA BARN!

Vår underbara byskola ska läggas ner enligt politikerna. Inte på grund av ekonomi då en nedläggning kommer att kosta mer än att ha skolan kvar. Men det finns ett genuint motstånd mot glesbygdsskolor. Detta innebär att våra barn från 6 år och uppåt skall stå längs riksväg 315 och vänta på bussen mellan 06.30 - 07.00 på morgnarna för att åka till Ånge som ligger 5 – 6,5 mil bort, En resa på ca 1,5 timme. Det finns inga väglysen och mycket begränsat med busshållplatser. Konsekvensen för bygden är att familjer med barn tvingas flytta, många av dessa är företagare. Macken och affären försvinner, samt att förskolan blir allvarligt hotad, och då drabbar också detta andra invånare som är i behov av närservice.

Överturingen skola ligger i Haverö i Ånge Kommun, längs väg 315. Vi har 6 mil till Ånge och 7 mil till Vemdalen.

Glesbygden är en tillgång inte en belastning. Vi har styrkan att utveckla vår bygd och det finns plats för många fler, grundförutsättning är att vi har en skola!

Hjälp oss att påverka detta med Ditt namn.