Öppna salongerna - Malmö

För två veckor sen lanserades namninsamlingen "Öppna salongerna!" och därtill också en Facebook-grupp av Göran Gademan, Ida Falk Winland och Henriikka Gröndal. Det hela resulterade till en rikstät manifestation för kulturen som livesändes på sociala medier. Under veckan som gick samlades in över 11876 underskrifter från många utav landets stora artister, musiker, dirigenter, tonsättare, musiklärare, musikälskare, författare, regissörer m.m. som lämnades över till kulturministern Amanda Lind vid Operan i Stockholm.

En vecka senare så kom regeringens beslut om att publikantalet på samtliga teatrar, konserthus, biografer, muséer, gallerier, klubbar skulle utökas från 50 till 300.
Mycket glädjande tyckte hela det svenska kulturlivet men sen kom beskedet sent igår kväll att regionrådet Carl-Johan Sonesson för Region Skåne hade beslutat om att hålla sig fast vid 50 i publiken till mångas besvikelse och frustration.
Vi förstår beslutet men tycker att det är väldigt kortsiktigt och mycket omstritt att gå emot ett sådant beslut på regional nivå än på riksnivå. Det gäller bara för Malmö Opera och Skånes Dansteater men inte Malmö Live, som är bara öppen upp till 300.
I Malmö kan vi öppna upp på ett smittsäkert sätt, för att vi har den största operasalongen i Sverige, och den mest spatiösa foajén med enorma avstånd.
Självklart kan vi ta in 300 smittsäkert och inte bara 50. Hänvisa till de tyska undersökningarna där de kört 21 föreställningara för 500 och ingen smittspridning har förekommit.

Kultur och fritid behövs i en värld av nöd och tröst i kriser som denna.
"Utan musik vore livet ett misstag", som Nietzsche en gång myntade detta.

Vi ber er i kommunstyrelsen för Region Skåne och Malmö Stad att överväga beslutet och öppna salongerna nu!

Skriv på denna insamling och sprid den vidare om ni tycker att vi ska ha kultur och mångfald i framtiden.

Mycket vänliga hälsningar från tonsättaren, kulturförmedlaren Benjamin Staern

Genom att underteckna godkänner jag att Benjamin Staern lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.