Öppna Islinge Hamnväg!

D0781DF7-D280-40E6-B9A0-B6631965C3FF.jpegGör din röst hörd och protestera mot Lidingö kommuns överenskommelse med Trafikverket att stänga Islinge Hamnväg för biltrafik för gott! Skriv under här så överklagar vi detta grundlösa beslut till Lidingö stad tillsammans! Var med och påverka!

Många är vi som gått och väntat på att brobygget skulle bli klart så att Hamnvägen som utlovat av Lidingö kommun kunde öppna upp för biltrafik igen. Men plötsligt slår beskedet ner att Lidingö kommun träffat någon slags överenskommelse med Trafikverket om att stänga Hamnvägen för gott för bilar?!

1. Varför och vem har fattat detta beslut, och var är beslutet i så fall?

2. Har det ens röstats om detta i kommunen?

3. Vad baserar man detta beslut på?

Regelbundet har många av oss åkt den vägen för att komma till Torsvik och kanske vidare till Millesgården, Baggeby etc. Under 2 års tid har vi åkt omvägen via Lidingö Centrum där man behövt trängas med in och utfart till centrum, flera rödljus och bussar på den smala Stockholmsvägen. Detta i tron om att när bygget är klart, öppnat man Hamnvägen igen. Det var vad man sa till mig när jag ringde till trafikkontoret vid starten av brobygget; att Hamnvägen skulle öppna för biltrafik igen när bygget var klart.

På Lidingö stads hemsida står enbart att skälet till att stänga Hamnvägen var "att entreprenören behöver komma åt att arbeta med landanslutningen på Lidingösidan". Nu är bygget klart. Varför ska man då inte öppna Hamnvägen som tidigare för både bilar, cyklar och mopeder?

Det är dubbelt så lång stäcka för att komma till Torsvik nu och ur miljöaspekt mycket mer utsläpp. Det är också en säkerhets- utrymningsfråga att ha flera alternativa vägar. Det skulle gå alldeles utmärkt att ha både gång- och cykelväg samt bilväg även i fortsättningen i 30 km/h.

Jag och jag tror många med mig, ifrågasätter att detta beslut fattats på rätt grunder och på ett demokratiskt vis. Jag efterfrågar ett omtänk att man ändrar detta grundlösa beslut och öppnar upp igen för biltrafik på Islinge Hamnvägen.

Gör om och gör rätt Lidingö stad!

Jag uppmanar härmed så många som möjligt att skriva under denna ”överklagan” av Islinge Hamnvägs permanenta stängning för biltrafik.

Genom att underteckna godkänner jag att Anna Sommerfeld lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.