Nej till vindkraft vid Stormossen!

WPD har skickat in ansökan för att bygga 32 vindkraftsverk vid Stormossen.

Skärmbild_2024-01-25_193101.png

En vindkraftsindustri med 32 st, 290 meter höga vindkraftsverk kommer att påverka många människor på landsbygden i kommunerna Hofors, Sandviken och Avesta. I dagsläget finns det inga 290 meter höga landbaserade vindkraftsverk byggda i Sverige, vilket innebär att ingen vet hur det kommer att påverka människor och djur. Området omfattar mycket våtmark och gränsar till minst 5 st naturreservat. Dessutom går Gästrikeleden genom projektområdet. Området har även en stor historia av malmhantering med många fornlämningar.

Det finns inte heller några garantier att den producerade elen kommer oss tillhanda. Det kan redan vara såld till företag inom eller utanför Sverige.

Det kan finnas risk för att landbygden avfolkas, vilket kan resultera i minskade skatteintäkter och kompetenförsörjning till företag.

Skriv under denna namnlista så vi kan påverka politikterna i repsketive kommun så planerna på denna vindkraftsindustri stoppas.

Per Eskilsson / Ingen vindkraft på Stormossen/Dalgränsens byalag    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Per Eskilsson / Ingen vindkraft på Stormossen/Dalgränsens byalag lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.