Nej till exploatering av Björhövda, Norrtälje.

Björhövda är en fin liten bygd 2 mil norr om Norrtälje, mitt emot Vätö.

Vi ser med oro och sorg hur naturvärden i området slaktas till förmån för girighet. Det sker nämligen huvudlös exploatering av ett flertal markytor i bygden. Kommunen verkar inte säga nej till något.

Som exempel har exploatören Ulf Johansson kalhuggit hela Engelbrektstunet till förmån för att bygga hus. Den vackra lilla udden som Miljökontoret hade avsett skulle bli skyddsvärt biotopområde p g a inventerade rödlistade arter är nu i stort sett fri från träd. En promenad längs strandlinjen var förut en fin naturupplevelse, men är numera endast ett sorglig klafsande i sankmark.

Vi vill att kommunen sansar sig och endast tillåter ny byggnation som på ett följsamt vis fungerar i bygden. Det gäller såväl omfattning som stilval.

De allehanda funkishus som poppar upp överallt rimmar väldigt illa med den tidigare landsbygdsbebyggelsen. Det gäller även monstervillor på över 500 kvm boyta, när stora hus i bygden tidigare varit ca 200 kvm.

Joakim Pihlstrand-Trulp    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Joakim Pihlstrand-Trulp lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.

Vi offentliggör inte ditt telefonnummer på nätet.