NEJ TILL ETABLERING AV VINDKRAFTSPARK VID STRÅKENS VÄSTRA SIDA

49B908F8-2DAF-470E-A18A-424EE893C44C.jpegDet tyska företaget BayWa r.e Scandinavia AB nu ansöker om att bygga nio stycken 250 meter höga kraftverk på västra höjden ovanför Stråken. Enligt uppgift är det bland de högsta som någonsin byggts på land i Sverige. Och de kommer byggas tätortsnära och i stort sett alla boende i Mullsjö kommer se samtliga nio verk hemifrån. Synbarhet är en effekt av detta, ljudpåverkan och att samtliga verk kommer ha högintensivt vitt blixtrande ljus i toppen är andra effekter. (Alltså inte det röda som annars är det vanliga på lägre verk). Kommunfullmäktige har möjlighet att använda sitt veto mot att verken byggs och kommer besluta hur de ska göra i september. Man kan konstatera att verken kommer ha stor påverkan på vår närmiljö om de byggs.

Namninsamling pågår till 30/8 därefter skickas den till berörda parter i Mullsjö Kommun.

Henrik Eneskjöld    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Henrik Eneskjöld lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.