Nej till bilvägen intill Dalslundsskolan i Åkarp

Vi kräver att kommunpolitiker i Burlövs kommun lägger ner planen att anlägga en bilväg  intill Dalslundsskolan från Dalslundsvägen till Stationsvägen. Våra barn behöver fortsätta ha kvar en plats nära naturen och en trygg skolgård. Vi som är boende i området  behöver ha kvar vårt  boende fritt från buller och avgaser.

Att en ny väg byggs kommer att innebära att:

1) Gående och cyklande som idag har en trygg väg till och från skola, dagis, idrottsplats och ICA-mathuset måste köra eller korsa en trafikerad gata.

2) Grönområde nära skolan riskerar att gallras.

3) Luft och buller påverkar både boende och skolans elever. Helt emot den  strävan kommunen har om en bra luft-och bullermiljö.

4) Barnen utsätts för risker i och med att en bilgata bryter igenom ett cykel-och gångstråk.

5) En del av skolgården som idag används tryggt av många av skolans elever försvinner och skolgården blir  mindre trygg för barn att vistas på.

Kommunen säger att skolgården idag är outnyttjad och  tar för mycket yta i anspråk och att den måste ses över i sin helhet vilket innebär att en del av skolområdet kommer att försvinna när den nya bilvägen byggs. Kommunen påstår att det är för mycket asfalt men om de tar en del av skolgården så blir det mer asfalt.

Det behövs tillräckligt många människor som kräver att planen med att bygga en bilväg intill skolan läggs ner. Skriv  under denna  petition - uppmana att kommunpolitiker i Burlövs kommun lägger ner denna plan och hjälp att bevara vår miljö och våra barns trygghet !