Näringsrik, naturlig och giftfri mat

Efter en genomgång av maten i skola och förskola ser vi som föräldrar i Laholms kommun att förbättringar kan göras. Barn behöver näringsrik mat med bra fett för att orka med skoldagen på det mest optimala sätt. För många barn är det dessutom centralt att få i sig näringstät mat då de äter små portioner. För att inte prata om arbetsmiljön för alla pedagoger genom att barnen har ätit sig mätta. Däremot är det viktigt att veta vilket slags fett. Det ska vara bra kvalitet på proteiner, bra val av kolhydrater och bra naturliga fetter - detta tillsammans ger en mera stabil och jämn blodsockerkurva vilket är fördel för barn som ska sitta och lära sig en mängd kunskap under dagen. Detta kommer troligtvis att ge en bättre koncentrationsnivå under skoldagen, en förbättrad inlärningsförmåga, lugnare och stabilare barn och ungdomsgrupper, ett sundare förhållningssätt kring kost och hälsa, att uppnå ett stärkt immunförsvar, att minska risken för inflammationer och att minska risken för metabolt syndrom.

Uteslut light/lätt/lågfettsprodukter ur skolmaten! Light/lätt/lågfettsprodukter ger sämre mättnad, sämre näring och risk för allergiska reaktioner då de är hårt processade och innehåller mycket vatten, dolda sockerarter, kemiska tillsatser och e-nummer för att efterlikna originalprodukten/fullfeta alternativet. I dagsläget har Laholms kommun inga krav på vilket slags fett livsmedlena får innehålla bara mängden fett och väljer gärna produkter med mindre mängd mättat fett.

Uteslut margarin ur skolmaten! Margarin ger ökad risk för inflammatoriska sjukdomar på grund av den höga halten Omega 6-fettsyror. Många studier visar att margarin ger ökad risk för astma, eksem, allergi, allergisk nästäppa och magbesvär såsom ulcerös kolit. Margarin är ett hårt ifrågasatt och hårt processat matfett med kemiska tillsatser, E-nummer, rester av extraktionsbensin (hexan), processer för rening av oljor, härskningsstabilitet, förändra smak och konsistens för att göra en flytande oljeblandning fast i formen och likna och smaka som smör. Servera istället smör och bordsfett som är baserat på smör, minska istället på charkuterier och öka mängden fisk.

Ta bort tillsatt (dolt) socker i maten Inga upphandlingskrav finns på mängden tillsatt socker. Socker har många namn. Världshälsoorganisationen (WHO) går ut med att för att minska det totala intaget av tillsatt socker är det inte bara läsk, kakor, bullar och godis som är viktigt utan tillsatt socker i maten är en stor källa till det totala intaget under dagen. Idag är livsmedelsverkets råd att max 10 energiprocent av det dagliga energiintaget bör komma från socker men WHO rekommenderar 5 E% (25 gram, 6 teskedar). En tesked ketchup innehåller till exempel cirka 1 tesked socker, en läsk innehåller upp till 40 gram socker (10 teskedar socker). Det finns minst ett 50-tal olika namn på socker som livsmedelsindustrin använder.

Uteslut glutamater, citronsyra och andra tillsatser som kan påverka barn negativt Glutamater (E621-E625 samt jästextrakt) tillsätts i hel- och halvfabrikater och kryddblandningar för att höja smaken hos produkter som saknar tillräckligt med riktiga råvaror. Glutamater blockerar mättnadshormoner och stör hjärnans funktioner, kan orsaka migrän, astma och andra allergiska besvär. Flera forskarstudier visar på ett samband mellan höga doser av glutamat med risker för fosterskador, allergi, lever och nervskador. Citronsyra och andra tillsatser som kan ge besvär på barnens inlärning eller övriga hälsa bör plockas bort.

Beskrivande skolmat Vi ser att presentationen av maten bör förbättras. Där det inte bara maten presenteras på matsedeln utan att en lockande beskrivning av hela måltiden bör presenteras där också salladsbordet är inkluderat. Passa på att lära barnen att bry sig om innehållet i maten och locka med en målande beskrivning som får saliven att börja produceras och därmed öka aptiten och viljan för barnen att ta lite av allt.

Frukost och mellanmål Se över alternativ till mellanmål och gör om rutinerna så att det industribakade brödet försvinner från skolans alla måltider. Detta gäller även specialkost som glutenfritt. När det kommer till bröd ställs det krav på att mjölet ska vara berikat och att fiberinnehåll redovisas samt bakdag. Riktlinjerna bör ses över eftersom flera mål under fritids/förskola innehåller brödbaserade mål. Till exempel är hela korn att föredra, mindre mängd vete och hellre baserat på råg för dem som tål gluten. Hade brödet alltid bakats på plats hade både matsvinn och kostnader kunnat påverkas positivt genom att använda till exempel rester av soppan, morötter, rödbetor, gröt, utgången fil med mera till brödbakningen. Kvalitén hade kunnat förbättras avsevärt genom att använda ekologiskt mjöl, rena råvaror och mjöl med hela korn. Välj mer mättande fetter och långsamma kolhydrater som barnen håller sig mätta på. Välj långsamma kolhydrater till målen i kombination med fullfeta produkter vilket kommer ge en stabilare mättnad och gladare barn med jämnare humör och en ökad koncentration.

Vegetarisk kost Vi ser att skolorna behåller åtminstone en vegetarisk dag i veckan. Vi önskar att alternativa proteinkällor ses över i de vegetariska rätterna som gör att proteinet ökar i dessa rätter. Väv in till exempel bönor och linser i de dagliga salladerna.

Vi som skriver på denna namninsamling gör det för förskola och skolor i Laholms kommun.