Namninsamling och protest av migrationsverkets avvisningsbeslut gällande Nawzad Rostam Hama

I Eklanda finns en affär dit alla barn och föräldrar går för att glass, godis, läsk och saker som saknas till matlagningen. Det är ett nav i Eklanda Centrum och gör affären till en fokuspunkt på helger och kvällar.

Idag när jag gick in stod Nawzad Rostam Hama alldeles tyst, lutad mot glassdisken vid entrén. Han reflekterade över ett beslut från Migrationsverket som han fått, ett avslag på sin ansökan om förlängt arbetstillstånd och även till asyl från sitt hemland Irak. Han fick nej.

Nawzad kom till Sverige den 19 februari 2008 och har efter många år på Eklanda Godis blivit en del av gemenskapen och ett nav för den verksamhet som finns i Eklanda Centrum. Han hälsar alltid vänligt, önskar dig en trevlig kväll, helg eller dag och försöker alltid vara tillmötesgående. Som den gången då jag skulle skicka ett brev och han såg att det var billigare att köpa ett vadderat kuvert och skicka det som ett paket istället.

Nu är hans liv i Sverige, som han har byggt upp under 15 år troligtvis slut. Slut är också hans framtid i Sverige, hans relationer och vänner i Sverige och hans delaktighet i samhället är inte längre värt något. Vad har Nazsad att återvända till?

Den 10 juli ska eventuellt överklagan ha lämnats in för behandling eller så får Migrationsverkets beslut laga kraft!

Känns det rättvist? Är det värdigt att behandla människor på detta sätt, 15 år i Sverige och sedan är man inte värd något längre.

Jag har skickat ovanstående inlägg till Mölndalsposten!

Något måste vi kunna göra?

Carina Gustafsson/ Camilla Andrén    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Carina Gustafsson/ Camilla Andrén lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.