Mer sjuksköterskor åt Sverige

Trotts att samhället konstant matas av bilder av sjuksköterskor där de går på sina knän med minimal lön så har vi valt att utbilda oss till detta. Vi har alla en filosofi där vi vill göra skillnad hos människor när de behöver det som mest, allt från när livet börjar till när livet går mot sitt slut.

I snart tre år har vi tränats i att jobba i team för att kunna vårda och möta närstående och patienter i ilska, sorg och glädje i livets prövningar. Att se hälsa ur ett holistiskt synsätt där hela människan får den vård och omsorg som krävs. Vi har under dessa år levt och andats omvårdnad, smitta och smittspridning och egenvård.

Nu när Corona tagit sig in i Sverige så bevisas ännu en gång hur skör sjukvården är men även hur den kan lyfta ett samhälle. Varje dags fylls sociala medier med bilder på hjältar och hjältinnor inom hälso- sjukvården som arbetar på frontlinjen för att så många som möjligt ska kunna överleva denna kris.

I klassen i termin 6 på Linköpings universitet finns blivande sjuksköterskor som önskar att kunna ansluta och stötta dessa hjältar och hjältinnor. Vi vill och KAN göra skillnad. Tyvärr så sätter ledningen på universiteten stopp för detta för vissa studenter. På grund av sjukdom eller svårigheter hos avdelningar eller KUA så har flertalet missat delar av sista terminen. Istället för att anpassa kriterierna och arbetssättet så straffas studenterna genom att inte få ta examen och ansluta till kampen mot Corona så tvingas vissa att skjuta upp examen. Vi vill hjälpa, vi vill stötta, vi KAN hjälpa. Så vi önskar att skolan, i detta speciella läge, anpassar kriterierna och arbetar för att kunna få ut oss som legitimerade, ambitiösa och handlingskraftiga sjuksköterskor.

Genom att underteckna godkänner jag att Ida Wibom lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.