Maskörer! Motion om tillhörandegrupp i facket och reglering för lön för maskdesign!

Vi kommer skriva en motion till årsmötet i avdelning 115 i fackförbundet Scen och film och sedan ett yrkande till avtalsrörelsen om att vi vill att vi maskörer, perukmakare, frisörer och maskdesigners inom fackförbundet Scen och film ska byta yrkesavdelning från ljus/ljud/mask/video-avdelningen till Scenografer/kostymdesigner-avdelningen. Vi tror att den avdelningen kommer kunna driva våra frågor bättre, eftersom yrkena i den avdelningen jobbar mer likt oss än ljus, ljud och video.

Vi kommer även skriva en motion/yrkande om reglering för ersättning för maskdesign som tillsvidareanställd maskör.

I dagsläget är detta inte reglerat från facket, så arbetsgivare runt om i landet har väldigt olika syn på om detta över huvud taget är något vi ska få betalt för. Vissa tycker till och med att vi redan får betalt för detta, fast det är något dom lagt till i våra arbetsbeskrivningar i efterhand.

Vi vill att det ska finnas en reglering som möjliggör för oss att få ersättning för denna arbetsuppgift för fastanställda maskörer, då det i nuläget endast går att ta betalt för maskdesign om du frilansar.

Ni som är medlemmar i Scen och film, och håller med om dessa punkter, skriv under!

Elisabeth Karlsson, maskör, perukmakare och maskdesigner    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Elisabeth Karlsson, maskör, perukmakare och maskdesigner lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Script executed with success this is not html: Array ( [type] => 2 [message] => Trying to access array offset on value of type null [file] => /home/petitions/public_html/sign_petition.php [line] => 31 )