Låt Walids familj återförenas

Mitt namn är Riam Grundström och jag arbetar som lärare i Borlänge. I min förra klass gick en pojke som var ensamkommande (med sin morbror) från Syrien. Pojken insjuknade i leukemi våren 2019. Pojkens familj, mamma och syskon, var då kvar i Syrien. Pojken blev snabbt allvarligt sjuk och den 24 januari 2020 gick han bort. Mamman lyckades ta sig till Sverige två veckor innan han gick bort och de fick återförenas.

Småsyskonen (ungefär ett år, två år samt fem år gamla) är fortfarande kvar i Turkiet tillsammans med mormor, men de är förstås i stort behov av att återförenas med sin mamma som de inte träffat på snart ett helt år. Mamman har permanent uppehållstillstånd och har ansökt om skyddsstatus. Hon kommer från ett mycket oroligt område i Syrien och kan inte resa tillbaka dit och hon kan inte heller resa tillbaka till Turkiet.

Vi vädjar nu till Migrationsverket att ta ett beslut i ärendet så att barnen kan återförenas med sin mamma.

Genom att skriva under godkänner jag att Riam Grundström överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.