Låt våra vänner stanna i Strömsund!!

29314339_10155689944109317_2613848832135397376_n1.jpg

De närmaste dagarna har de som bor i Tullingsås flyktingboende fått besked att ägarna sagt upp avtalet med Migrationsverket tidigare än vad som var tänkt. Pojkarna i boendet tvingas flytta långt.

Många har börjat bygga sina liv här i Strömsund. Vi vill att alla grabbar som vill ska få stanna i Strömsund. Tillgängliggör boendet på Sörgård även för dom som är över 18 år. Det vi koncentrerar oss på är dom som bor i Tullingsås och går på Hjalmar Strömerskolan och Vattudalskolan.

På Sörgård finns det plats och på andra HVB-hem i landet delar äldre boende med yngre. Varför ska inte våra ungdomar också få göra det? Istället för att lägga pengar för att bygga om kan man utnyttja det vi har. Det är i mina ögon fullt realistisk att fixa, om kommunen verkligen vill… De här ungdomar gör mycket för samhället inte bara i idrottsvärlden men utan på längre sikt gynnar de vårat samhälle såsom jobb och så vidare.
Vi vill behålla folk i Strömsund för att kunna hålla igång skolan och andra verksamheter. Blir befolkningen mindre drabbar det alla i Strömsunds kommun. Tydligt exempel är akutmottagningen på Strömsunds hälsocentral.

Vi kan göra skillnad om vi kämpar tillsammans och inte ger upp. Genom sammarbete och vilja.

Då idrotten i Backe lever upp igen.

Sedan många år ekade fotbollsplanen tom i byn och trots närliggande motionslopp i löpning fanns knappt någon representant för klubben. Allt förändrades med buller och brak då asylboenden för ensamkommande flyktingungdomar respektive flyktingfamiljer och vuxna skulle startas.

Helt plötsligt var det liv och rörelse VARJE kväll på fotbollsplanen - snudd på att idrottsföreningen var tvungen att göra ett schema. Det hela resulterade i ett fotbollslag, blandat med ungdomar och vuxna, där framförallt flyktingungdomarna visade framfötterna och verkligen ville var en del av laget. Många med stora idrottsdrömmar. Dessutom hade klubben för första gången på många år flera representanter på löptävlingar, även väldigt högt upp i resultatlistan. Byns innebandylag kunde rekrytera spelare och säkra tillväxt. Inte nog med att dessa ungdomar deltog som aktiva, de ställde även upp som hjälpledare, domare i fotbollsmatcher för barn, funktionärer på olika evenemang - allt detta med stor entusiasm och glädje. Idrottsföreningen blomstrade med dessa ungdomar och så även byn.

Så kom flytten och nedläggning av boendena. Därmed inget fotbollslag där varje spelare kunde få växa som lagspelare eller individ, eller några löpare med stor potential att locka yngre till idrotten.
Framförallt tappade idrottsföreningen och byn god ambassadörer för bygden och kommunen och fina medmänniskor som utan att tveka ställde upp då de tillfrågades.

Det är en enormt stor förlust, för oss i byn och vi som är engagerade i idrottsföreningen. Då dessutom många av dessa ungdomar hotas av utvisning blir det i sin tur än större förlust för hela Sverige.

Jag hoppas att vi inte behöver vara med om det. / Ida Sudin

Här är de organisationer och föreningar som just nu ställer sig bakom uppropet. Listan uppdateras efter hand. Ni är välkomna att stödja namninsamlingen och då lägger vi er logga här nedan.

IFK Strömsund fotbollsektion, Strömsunds gymnastikföreningSkärmklipp.PNG

Genom att underteckna godkänner jag att Maria Johansson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.