Låt Marwa stanna i Sverige!

bfb08eca-9e6a-4f33-b6a9-0a25c723627d.jpgMarwa är en 9 - årig flicka som kom till Sverige med sin mamma, sin styvpappa och sina syskon för 2 år sedan. Hon går i en svensk skola och älskar att gå där, hon är väldigt intresserad av språket och vill lära sig saker. Hon läser ofta på svenska, hon tycker att det är extremt kul. Hon är som vilken 9 - åring som helst, med drömmar och önskan att utvecklas. Ändå har Migrationsverket bestämt att hon om mindre än två veckor ska utvisas till sitt hemland Marocko, trots att resten av henne familj fått uppehållstillstånd.

Anledningen? Att hennes biologiska pappa, som lämnade familjen när Marwa var bebis och har varit borta sedan dess (de marockanska myndigheterna vet inte ens om han är vid liv), inte har godkänt att hon får stanna i Sverige. Migrationsverket anser alltså att det är etiskt försvarbart att sticka en 9 - årig flicka till ett land som från början jagat iväg hennes mamma för att hon är ensamstående kvinna med barn, bara för att en pappa som aldrig varit en pappa någonstans därute på något mirakulöst sätt skulle vakna upp en dag och inse att han borde ta ansvar för sin familj??

Marwa är en klok flicka, och hon trivs i skolan. Hemma älskar hon att kolla på svensk TV. Hon är en person som har en sådan glöd och glädje att hon verkligen skulle kunna bidra till vårt samhälle. Hela hennes familj är här och hon har redan slitits ifrån dem en gång (hon bodde hos sin mormor och morfar i Marocko ett tag innan hon fick komma hit och återförenas med sin familj i Sverige). I Marocko är hon helt ensam, hon har inga chanser för att hon är tjej.

Vi förstår inte hur myndigheterna i ett land som Sverige, som säger sig förespråka barnens bästa och följa barnkonventionen, kan ta ett sådant beslut utan att behöva svara för det, hur de ens kan få en sådan grym sak igenom! Barnkonventionen säger att "alla barn har rätt till ett hem och en familj". Migrationsverkets beslut bryter mot barnkonventionen!

Vi kräver att Migrationsverket omvärderar sitt beslut och låter Marwa stanna i Sverige, samt att hennes familj får ersättning för stressen de varit utsatta för! Inget barn ska behöva vara rädd att bli fråntagen sina föräldrar och syskon! Inget barn ska behöva gå igenom det de tänker utsätta Marwa för! Skriv under och visa vilken sida du står på! Tillsammans kan vi hjälpa Marwa!!

Milou Ohánovits, Em Forslund    Kontakta namninsamlingens skapare