Låt Lilleman få träffa familjen han växte upp med

När Lilleman föddes så placerades han direkt i jourhem och tanken var att han skulle vara där över sommaren bara, men placeringen blev längre och vid åtta månader skulle han flytta till sitt permanenta familjehem. Vid den tiden hade jourfamiljen fäst sig vid honom, men fick höra från socialförvaltningen i Solna att de var för gamla (de är i 50-årsåldern) för att han skulle få stanna kvar och de skulle kunna bli familjehem. (Det här är samma förvaltning som av åldersskäl avvisade att Siris föräldrar skulle få adoptera sitt barnbarn, sedan hon mördats)

Precis innan invänjningen i det nya familjehemmet skulle börja, hoppade familjehemmet av. När Lilleman fyllde ett år, var det dags igen för flytt till ett nytt familjehem, men efter en veckas invänjning kom det fram saker som socialförvaltningen missat i sin utredning och inte heller nu blev det någon flytt.

Ännu en sommar gick. Lilleman frodades och utvecklades väl. Ett älskat barn som var tidig med allt, pratade mycket och som älskade sin familj – den enda familj han kände till med mamma, pappa och storasyster som också älskade honom. Till hösten var det dags för ännu ett familjehem att segla upp, ett som funnits med i bilden tidigare. Familjehemsföräldrarna hade heltidsarbete, karriärer och ett späckat schema, men skulle kunna klämma in Lilleman ändå, enligt socialförvaltningen. Eftersom Lilleman nu varit hos sin jourfamilj i 17 månader var invänjningen extra viktig och jourfamiljen blev lovade att tiden på två veckor, skulle utökas om Lilleman behövde det.

Så blev det inte.

Familjehemmet hade bråttom att ta över honom och de fick bestämma när han skulle flytta, så jourfamiljen fick lämna en panikslagen liten kille som sprang efter dem innan han gråtande bars iväg av den nya familjehemspappan som han ännu inte var trygg med. Eftersom han reagerade så kraftigt, då han inte var redo, ville inte familjehemmet att han skulle ha någon mer kontakt med de personer som varit hela hans värld och socialförvaltningen lät dem bestämma, trots att all forskning visar att det är ett mycket stort trauma när en överlämning sker så och barnets ”familj” bara försvinner.

Familjehemsföräldrarna var sedan hemma en månad var med Lilleman trots att rekommendationen är att man ska vara hemma ett halvår. Sedan skolade de in Lilleman i förskolan. Med tanke på att han lärt sig att när någon går så försvinner de för alltid, så måste det ha varit ytterligare ett stort trauma för honom att återigen lämnas till främmande personer.

Hans biologiska familj hade tydligt uttryckt att de ville att jourfamiljen skulle få behålla kontakten med Lilleman, men även dem körde socialförvaltningen över.

Var med och skriv på för att Lilleman ska få ha kvar sin jourfamilj i sitt liv, så han får träffa dem några gånger per år i alla fall.

Genom att underteckna godkänner jag att Gudrun Öberg lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.