Låt Lernik med familj stanna i Sverige!

Lernik med familj flydde från kriget i Armenien för 3 år sen. Lernik har gått i en svensk skola sen förskolan kan språket bra och är aktiv kille. Inte minst i det lokala hockeylaget Timrå IK där han lirar hocky sen ett år tillbaka. I laget finns några klasskompisar till Lernik. Nu hotas dom av utvisning till Armenien, ett land som är helt främmande för Lernik och hans syster. Ett land där barnen inte är säkra pga hot från människor som vill dom illa. Mamman har berättat att militären "tar" pojkarna och gör dom till soldater vid 18 års ålder och sen är det inte säkert att man får se sina barn igen.

Familjen har inget hus, inget hem i Armenien. Dom har absolut ingenting att återvända till. Lernik har varit apatisk sen beslutet kom och han äter och dricker inte. Han lämnar inte sängen och tittar bara med tomma ögon.

Dom har trots en jobbig tillvaro kämpat för att få lära sig svenska och dom är helt klart en familj som på sikt kan bidra med så mycket till Sverige, Timrå och oss alla. Viljan, ödmjukheten och kämparglöden är så stor hos Lernik och hans familj.

Laget Timrå IK med pojkar födda 08, klasskompisar, föräldrar och ledare ska göra allt vi kan för att Lerniks familj ska få stanna! Vi kommer att kämpa och vi ger oss inte!

Låt Lernik med familj stanna och skriv under!!