Låt Izatolla stanna hos oss!

Izatolla var bara 13 år när hans farbror för första gången försökte rekrytera honom till talibanerna.

Tio år tidigare skjöts Izatollas pappa till döds av samme rekryterarare - för att han vägrade rekryteras. Hans andra son, Izatollas storebror, blev bortförd av samma människor och samma anledning. När Izatolla, bara en pojke, också vägrade att ansluta  insåg den unga pojkens mamma faran och  anlitade i desperation en flytkingsmugglare för att rädda sin son.

Izatolla hamnade i Södra Sverige i Karlskrona. Idag är han 16 år gammal och går i skolan, talar Svenska och tränar kickboxning med sina nya kamrater på Kavlhagens Box Center Karlskrona. Här är han är del i både samhället, föreningen och föreningslivet och han visar på och sprider stor entusiasm inom kampsportsvärlden: 2017 tog han bl.a. silver i Svenska Mästerskapen.

Till en början efter flykten hade Izatolla kontakt med sin mamma och sina tre yngre syskon. Men en dag slutade familjen plötsligt att svara i sin mobiltelefon och idag har Izatolla inte fått tag i sin egen mamma på 1,5 år. Ingen vet varför och när migrationsverket ifårgasätts i sin utvisning väljer de att byta ämne.

Izatolla är en god kamrat och medborgare och han bör ha samma rättigheter till trygghet som vilken 16-årig pojke som helst.

VI VÄLJER NU ATT STARTA EN INSAMLING AV NAMN FRÅN PERSONER SOM ANSER ATT DET HÄR ÄR ETT FELAKTIGT OCH OMÄNSKLIGT BESLUT!

"Sverige är ett bra land, nytt land... Jag vill anpassa mig det nya samhället. Jag vill ge allt för det här landet som jag inte kunde ge i mitt hemland"

- Izatolla 16 år, Karlskrona.

Källa: Izatolla själv samt: