Låt inte Borås kommunfullmäktige kasta våra pengar i sjön!

Vi skulle vilja ha din påskrift för att göra vår röst hörd gentemot våra politiker genom en återremiss.

Borås kommunfullmäktige ska i det närmaste rösta igenom att ge Borås Energi och Miljö (BEM) 100 miljoner kronor för att fortsätta projektera och upphandla inför projektet "Tolken som ny vattentäkt". Alltså 100 miljoner kronor!

I slutändan är det Borås stads invånare som får betala via VA-taxan, alltså du och jag, som ska betala ca 1000kr per person.
För att ta sådana här beslut så tänker man att man måste ha alla fakta på bordet innan man röstar, men merparten i kommunfullmäktige är faktiskt beredda att rösta igenom förslaget och ge BEM 100 miljoner att utan att ha fått svar på viktiga frågor.

Med denna namninsamling vill vi kräva återremiss på ärendet, alltså att BEM måste komplettera sin information med (mer detaljerat längst ner) dessa självklarheter;
1. En aktuell miljö-analys.
2. Budgetera för kommande överklaganden.
3. Klargöra placeringen av vattenverket i Äspered.

Så skriv under nu!!!
För att din underskrift ska vara giltig krävs det att du bor i Borås samt att du är över 18 år. Därav uppgiften om personnummer (vilket självklart inte redovisas offentligt).

Vill ni ha mer info eller vill engagera er i frågan hör av er till Mikael Ahremark 0709-874958.

Mer detaljerad förklaring  till de tre ovan nämnda punkterna:
1. BEM har lutat sig på en nästan 20 år gammal miljö-analys (från 2004). Vi vill se en aktuell miljöanalys!
2. BEM har inte lagt med någon merkostnad i budgeten för eventuell överklagan vilket är mer regel än undantag att det överklagas i flera instanser. Något man borde lärt sig sedan Sobacken som blev väsentligt dyrare än tänkt, bland annat pga kostnader kopplade till överklaganden. Merkostnaden här ligger på ca 200 miljoner kronor.
3. BEM har inte klargjort och officiellt redovisat var det tänkta vattenverket kommer placeras, vilket är en otroligt viktig pusselbit. Eller rättare sagt, man har bara ett fullt möjligt alternativ (vilket inte redovisats offentligt) och det är mitt i ett villaområde i centrala Äspered. Politikerna vill såklart undvika detta alternativ, då det är ett dåligt alternativ samt att man inte vill vara den som tar ett sådant känsligt beslut. Men så som BEM:s förslag ser ut nu, så preciseras inte placeringen mer än ”Äspered” och skulle politikerna godkänna detta opreciserade förslag, så kan de senare hävda att ”vi inte visste exakt var vattenverket skulle ligga” (även om de i praktiken redan vet det) för att ha ryggen fri. Detta är riktigt fulspel och inget vi ska behöva uppleva i politiken 2022!

Genom att underteckna godkänner jag att Mikael Ahremark lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte denna information på nätet.