Låt Essan stanna kvar i Sverige!

Essan är en elev på Lundellska Skolan "Skrapan" som  för den tredje gången fått avslag på sitt asylsökande. Under 4 års tid har han levt i Sverige och sett till att integreras på största möjliga sätt. Han sitter som vice-ordförande i Skrapans Idrottsförening, talar obehindrad svenska, läser andra året på vårdprogrammet och spelar fotboll i Sirius.

Essan har fått avslag både på sitt asylsökande såväl som uppehållstillstånd för gymnasiestudier. Nu har Migrationsverket beslutat att skicka tillbaka Essan till Afghanistan. För att skicka ett barn till dess hemland krävs det att barnet i fråga har ett mottagande i form av familj. Just nu befinner sig Essans familj i Pakistan. Med andra ord har inte Essan något mottagande i sitt hemland. I september fyller han 18 år och då behövs inte ett mottagande längre, men trots det avbryts hans gymnasiestudier och han får därmed inte sin examen.

Vi tycker att han har rätt till ett permanent uppehållstillstånd och rätt att leva vidare i Sverige. Skriv under denna namninsamling för att stöda Essan och kampen om att låta honom stanna kvar! Kom ihåg att bekräfta underskriften på er email så att den gills.

Nina Tateladze, ordförande för Skrapans Elevkår.    Kontakta namninsamlingens skapare