Lägg inte ned kursen Du och ditt liv

Lägg inte ned kursen Du och Ditt liv  Kursen Du och Ditt Liv ges på Folkhögskolan i Trollhättan.

Deltagarna är utrikesfödda kvinnor i medelåldern. Målet med kursen är att vi ska förbereda oss för högre studier och/eller yrkesliv i Sverige. Kursen har många positiva effekter som förbättrad hälsa, ett socialt liv där alla är inkluderade och som stärker vår personlighet.  Under kursen har vi fått lära oss att kämpa för att nå våra mål och gå vidare i livet. Dessutom har vi fått mycket hjälp att veta hur samhället fungerar och vi känner oss mer självständiga som exempelvis, innan vi började kursen visste vi inte så mycket om vad jämställdhet innebär, men vi vet nu vad vi har för rättigheter och skyldigheter.  Vi har fått träffa och studera om olika kvinnor som har blivit våra förebilder det vill säga att det har gett oss motivation att inte ge upp utan att gå vidare i livet i stället. Innan vi kom till Du och ditt liv kursen gick vi på olika skolor, men denna kurs passar oss bättre mycket för den görs på ett annat sätt och är baserad på en speciell metod (suggestopedi), där vi har fått mycket stöttning med precis vad vi behöver, exempelvis har vi fått material på svenska och på vårt modersmål.   Efter att Dalslandsfolkhögskola har beslutat att lägga ner kursen på grund av besparingar känner vi oss deprimerade och frustrerade för att vi kommer att förlora platsen där vi känner ossmer utvecklade och tryggare.  Så lägg inte ned en mycket bra kurs!

Deltagare i Du och Ditt Liv på Folkhögskolan i Trollhättan

Namnlista

Fatima

Ibtihal

Sabah

Sawsan

Safa

Aida

Farhio

Maryan

Faduma

Deka

Shukri

Penpa

Amina

Zakia

Claudin

Genom att underteckna godkänner jag att Rahaf Alzaher lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.