Kvinnlig badvakt / Naispuolinen uimavalvoja naistenvuorolle

Emme halua miespuolista uimavalvojaa naistenvuorolle!

Yrjönkadun uimahallissa naiset ja miehet uivat eri päivinä naku-uinti mahdollisuuden vuoksi. Olemme panneet merkille että uimahallissa on nykyään usein miespuolinen uimavahti valvomassa naisten uimavuoroa. Uimavalvoja istuu vaatteet päällä lasikopissa altaan yllä, katsoen uivia alastomia naisvartaloita. Uimavalvoja liikkuu myös koko tilassa, jopa suihkutiloissa. Tämä herättää epämukavuuden tunnetta monelle uimarille.

Haluamme että valvoja on naispuolinen jotta voisimme nauttia sekä rentoutua huolettomasti, myös alastomina. Miespuolinen katse on läpi elämiemme ollut seksualisoiva ja ulkonäköä arvosteleva. Niin kauan kuin tunnemme että joudumme peittämään kehojamme miespuoliselta katseelta, emme voi rentoutua. Niin kauan kuin yhteiskunnassa on sosiaalista epätasa-arvoa naisten ja miesten välillä, niin myös on epämukavaa uida alastomana ventovieraan miehen katseen alla.

Haluamme että Yrjönkadun uimahalli on jatkossa turvallisempi tila, jossa mekin voimme uida alasti.

Nimeä alle jos haluatte myös naisen uimavalvojaksi naistenvuorolle!

Vi vill ha kvinnlig badvakt!

Vi vill inte ha manlig badvakt på kvinnoturen.

På Georgsgatans simhall badar kvinnor och män under skilda turer på grund av möjligheten till nakenbad. Vi har märkt att det allt oftare är manlig badvakt på kvinnoturen.
Många nakenbadare blir obekväma när de märker att det är en manlig badvakt. Badvakten sitter bakom ett glas, ovanför bassängen och blickar ner över de nakna kvinnorna som simmar. Badvakten rör sig också i hela lokalen, t.o.m i duschrummet.

Vi vill att badvakten är kvinna så att vi skulle kunna njuta och slappna av även utan att dra på oss baddräkt. Den manliga blicken har under hela våra liv varit sexualiserande och bedömmande gällande vårt utseende. Så länge vi känner att vi behöver dölja våra kroppar från den manliga blicken kan vi inte slappna av. Så länge det finns social ojämlikhet mellan kvinnor och män så är det också obekvämt att bada naken framför en okänd man.

Vi vill att Georgsgatans simhall i fortsättningen kan vara ett tryggare rum där vi inte känner att våra kroppar sexualiseras och där även vi kvinnor kan bada nakna.