Kronhusteatern

Hjälp oss bevara

KRONHUSTEATERN

En scen med möjligheter!

En fantastisk sommar i Kronhuset är till ända. Vi har känt mycket glädje, värme, skratt och lycka med Kronhusteatern och den fantastiska publik som besökt oss under sommaren.

En del av det vi åstadkommit under dessa två månader:

• För mer än 4 000 besökare har vi spelat nästan 60 föreställningar, i tre olika produktioner, med medverkande från bl.a. fria teaterlivet, GöteborgsOperan mm.
  • 40 nya arbetstillfällen med professionella under korta och längre perioder: Scenograf, författare, sångare, skådespelare, musiker, media, produktion, administration mfl. Vår närvaro har även förstärkt annan aktivitet och affärsverksamhet i området.
  • Nya tankar för och till en plats som annars slumrat, med fler besökare till Kronhusbodarna och Göteborg.
  • Ett forum, utrymme och möjlighet för vår gemensamma historia att återta sin betydelsefulla plats.

Vår förhoppning inför framtiden är att vår teater ska få lov att stå kvar, och att den historiska och pampiga byggnaden ska kunna användas betydligt mer och öppnas upp för en bredare publik. Vi ser att efterfrågan är stor och allvarligt menad, både utifrån våra erfarenheter under sommaren med lyrisk publik och i samtal med människor.

Vi hoppas och tror att den nybyggda 1600-talsscenen är nyckeln till framtida succéer, ett kulturcentrum för gammal som ung, amatör som proffs, förort som innerstad. Ett levande hus med kulturella aktiviteter – en plats och möjlighet med kreativitet och samhörighet som får hela Göteborg med omgivning att blomma. En scen som ska ses som ett komplement till Göteborg Wind Orchestra, en symbios som utvecklar, och drar folk till, båda verksamheterna!

Genom att skriva under att du vill ha Kronhusteatern kvar hjälper du oss att förstärka vår röst i våra förhandlingar med politiker och beslutsfattare, och vi är väldigt tacksamma för ditt stöd!

Varma hälsningar från alla på Kronhusteatern med teaterdirektör Mikael Reuterberg i spetsen!

Mikael Reuterberg    Kontakta namninsamlingens skapare