Koängentoaletten

Till Miljöförvaltningen i Lunds kommun

Klagomål ang. området mellan Åkerlund & Rausings väg och Palettskolan i Lund ("Koängen")

Området mellan Åkerlund & Rausings väg och Palettskolan i Lund, främst den öppna ytan mot Åkerlund & Rausings väg med omgivande skogsdungar, har sedan länge varit en populär plats för lek, promenader och annan rekreation. Barnen på Palettskolan har med stigande ålder fått använda området för lek på raster och i sin gymnastikundervisning.

Sedan en längre tid tillbaka används området som offentlig toalett. Mänsklig avföring, toalettpapper och skräp har medfört att barnen på Palettskolan inte längre får röra sig fritt utanför skolans område.

I sammanhanget skall nämnas att barnens skolområde redan är begränsat genom bl.a. placeringen av tillfälliga baracker på skolgården för förskolan Målarstugans räkning.

Barnen och boende i närområdet tvingas stundtals utstå en kraftig odör från den offentliga toaletten. Förutom obehag är hälsoriskerna med mänsklig avföring i öppen mark välkända och skapar således en helt oacceptabel situation för både barn och vuxna i närområdet.

Situationen är idag akut.

Vi, undertecknande föräldrar vid Palettskolan, verksamma och boende i närområdet, anser det inte acceptabelt att våra barn i sin absoluta närmiljö har en offentlig toalett med de följder som därmed uppstår och kräver att kommunen/miljöförvaltningen tar sitt ansvar.

När du skriver under, skriv ditt hela namn med för- och efternamn så att kommunen får rätt information. Välj sedan att "inte visa offentligt" på internet nedanför om du vill - vi kommer bifoga hela namnlistan till kommunen.