Kampen för rättvisa: Barn med Down syndrom hotas av utvisning.

Zarhan_11.jpg

Tyvärr möts vi ibland av orättvisa och hjärtslitande beslut, som vi nu står inför. Mitt namn är Ibaado Abdiaziz och jobbar som förskollärare. Som förskollärare har jag förmånen att få vara en del av en fantastisk liten hjältes vardag - ett barn med Down syndrom. Men nu kommer en utvisning att krossa inte bara hans drömmar, utan även vårt hopp om ett samhälle som stöder och inkluderar alla.

Det är med stor sorg i hjärtat jag berättar om Zarhans situation. Zarhan är en modig och inspirerande pojke som har knackat på våra hjärtan och påverkat oss på ett sätt som är svårt att beskriva. Zarhan är 2.5 år gammal och är född i Sverige. Zarhan ska utvisas till Bangladesh där möjligheterna för barn med funktionsvariationer är begränsade eller obefintliga. Migrationsverket skriver att ” Migrationsverket bedömer därför att behovet av en reglerad invandring och en eventuellt omfattande kostnad för det svenska samhället här väger tyngre än barnets bästa i detta fall”.

Utvisningen av detta barn skulle inte bara vara en saneringsåtgärd, utan även en kränkning av barnets rättigheter. FN:s konvention om barnets rättigheter fastslår att barn med funktionsnedsättningar har rätt till samma möjligheter till lärande och utveckling som alla andra barn. Vi måste se till att vi lever upp till de värderingar och rättigheter som vi i samhället har skrivit under och värnar om.

Barnets bästa bör alltid vara den primära faktorn vid beslut som rör deras framtid och välbefinnande. Att utvisa Zarhan kan vara väldigt traumatiskt för honom och hela familjen. Det kan leda till långsiktiga konsekvenser för deras fysiska och psykiska hälsa. I Bangladesh finns det en bristande medvetenhet eller förståelse för barn med down syndrom. Det kan leda till att de blir stigmatiserade, marginaliserade eller orättvist behandlade.

Att utvisa Zarhan skulle vara att ta bort en av de viktigaste stenarna i vårt inkluderande samhällsbygge. Han berikar inte bara våra liv, utan också de andra barnens. Hans obeskrivliga närvaro och positiva energi sår frön av acceptans och medkänsla hos oss. Han öppnar våra hjärtan, utmanar våra fördomar och lär oss om sann empati. Barn förtjänar kärlek, vård och trygghet oavsett vilket land de kommer ifrån.

Jag ber er om er hjälp. Låt oss gemensamt kämpa för att uppmärksamma denna familjs situation och föra deras berättelse vidare till de som kan göra en skillnad. Låt oss bevisa att medmänsklighet och empati fortfarande finns hos oss alla och att vi står upp för mänskliga rättigheter.

Tillsammans kan vi göra en verklig skillnad. Låt oss sätta press på våra beslutsfattare Låt oss erbjuda dem en möjlighet att stanna och fortsätta att känna sig älskade och respekterade, precis som vi alla förtjänar att känna. Vi kan vara en röst för de röstlösa och tillsammans kan vi skapa en framtid där alla barn, inklusive de med speciella behov, kan växa och blomstra i trygghet.

Tack för att du bryr dig och för att du hjälper till.

Med värme och tacksamhet, En förskollärare som vägrar ge upp.

zarhan_3.jpeg

Genom att underteckna godkänner jag att Ibaado Abdiaziz lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.