Nej till dålig arbetsmiljö för våra barn i Jämjö kyrkskola #jämjövrålet #jamjovralet

Sammanfattning

I väntan på beslut gällande Jämjö Kunskapscentrum (JKC) väntas, till höstterminen 2018, Jämjö kyrkskola inhysa de kommande förskoleklasserna, ÅK1-, ÅK2-, ÅK3-barnen.
Detta innebär att Jämjö kyrkskolas elevskara ökar med cirka 50 stycken barn utöver de cirka 150 stycken barn som redan finns på skolan.

Vi – föräldrar till barn på Jämjö kyrkskolan – anser att detta äventyrar våra barns arbetsmiljö och därför kräver vi omedelbara åtgärder i form av insatta klassrumspaviljong med förslagsvis placering på fotbollsplanen för att lösa den platsbrist och den dåliga arbetsmiljön som råder på Jämjö kyrkskolan.

Byggnader

Jämjö kyrkskola omfattar idag två byggnader, den så kallade ”tegelbyggnaden” (1953) och ”träbyggnaden” (1893). Tegelbyggnaden är den som ska till HT2018 inhysa ÅK3-barnen.

Kort historia

Under många år har Jämjö väntat på beslut rörande det utlovade Jämjökunskapscentrum (JKC) som ska vara en modern F-9-skola vid nuvarande Jändelskolans lokaler. Jämjö kyrkskolas lokaler emellertid åldras och går ur tiden för varje år som går.

År 2016 beslöt skolledningen att på grund av den rådande trängseln och dåliga ventilationen i lokaler att eleverna i årskurs 3 flyttas till Hamnen, tillhörande Jändelskolans högstadium. Och att ett klassrum i Jändelskolans mellanstadium uppläts för treorna.
Det beslutet var dock långt ifrån idealiskt för skolans pedagoger och deras arbetsmiljö varför man nu beslutat att ÅK3 (ca 50 barn) ska till HT2018 åter gå i Jämjö kyrkskola.

Den dåliga ventilationen åtgärdades med hjälp av ytterligare en begagnad ventilationsanläggning och därmed ansågs problemet löst.

En sökning på artiklar i de lokala tidningarna ger ett sorgligt testamente till hur långdraget och ”tillfälligt löst” problemet med Jämjö kyrkskola är och har varit genom tiderna.

En av de tidigaste omnämnandena av skolans nödvändiga upprustning och tillbyggnation hittas i artikel i lokaltidningen, BLT så tidigt som år 1979.

Bygge av JKC kommer inte stå klart HT2018 – det kommer inte ens vara påbörjat.
Inga beslut är tagna.

Brister i våra barns arbetsmiljö är ett faktum nu och än mer till hösten.

Åtgärder behövs NU – inte sen.

Toaletter

Träbyggnad – ca 80 barn som delar på 2 toaletter. Den ena är en handikapptoalett och är ofta avstängd på grund av stopp i avloppet. Det finns ingen personaltoa i träbyggnaden. Båda toaletterna är på nedervåningen.

De två klasserna uppe, med ca 40 stycken 7-åringar måste gå ner för branta trappor för att komma till toaletten. Det är oacceptabelt att barn ska undvika att besöka toalett eller ”hålla sig” ända tills hemgång för att toaletterna är för få och av för dålig kvalité. Det påverkar då inte bara barnens arbetsmiljö men potentiellt även deras hälsa.

Balans mellan aktivitet och vila

I varje barns skol- och fritidsvardag ska det råda balans mellan aktivitet och återhämtning/vila. I dagsläget är det en svår uppgift att uppfylla och med +50 barn till HT2018 kan denna uppgift anses vara omöjlig att genomföra. Våra barn och deras pedagoger är varandras arbetsmiljö och måste därför säkerställas god sådan miljö även ”i väntan på JKC”.

Stressfri miljö under matpauser

Varje barn ska kunna i lugn och ro äta sin frukost/lunch utan att behöva uppleva stress. I dagsläget beräknas varje barn bli klart med sin måltid på ca 20 minuter vilket utgör en potentiell stressfaktor i barnens vardag.

Slutord

Med denna namninsamling hävdar vi som är föräldrar och närstående till föräldrar med barn på Kyrkskolan att det krävs omedelbara åtgärder inför HT2018 för att skolverksamheten ska överhuvudtaget kunna bedrivas utan att riskera såväl pedagogernas som barnens arbetsmiljö.

Tillbyggnader i form av klassrumspaviljonger är inget nytt eller främmande sätt att lösa tillfälligt besvärliga arbetsmiljösituationer – inte minst inom Karlskrona Kommun.

Vi Jämjöbor, föräldrar och närstående KRÄVER att Jämjö kyrkskolans personals och elevers arbetsmiljö skall betraktas som något man inte äventyrar eller blundar för brister i!

Vi upprepar: Våra barn ska ha en dräglig arbetsmiljö NU i väntan på framtidens moderna F-9- JKC.

Skriv under för att stödja oss i våra samtal med politiker och andra beslutsfattare inom Karlskrona Kommun.

Dela gärna insamlingen vidare, gärna med hashtagen #jämjövrålet #jamjovralet

Med upproriska hälsningar

Föräldrar till barn på Jämjö kyrkskolan

Agnieszka Woronin Olofsson, awolofsson@outlook.com    Kontakta namninsamlingens skapare