Initiativ för att erkänna serbiska körkort i Sverige/ Peticija za priznavanje srpske vozacke dozvole u Svedskoj

De senaste tio åren har antalet Serbiska medborgare ökat som arbetskraftsinvandring till Sverige. Det finns ett stort behov av att erkänna serbiska körkort i Sverige. I Tyskland och Danmark fick de serbiska medborgarna rätt till detta i början av 2018. Det är både praktiska och ekonomiska anledningar till behov av validering och erkännade av serbiska körkort vilket ger de serbiska körkortsinnehavarna samma rätt som övriga EU/EES-körkortsinnehavare. Det är flera tusen professionella lastbilschaufförer som jobbar i hela Skandinavien sedan år 2005. Ett positivt besked hade underlättat för många av dom. Vi anser att det är en nödvändighet och rättighet att få ett erkännande för de Serbiska körkorten i Sverige och då underlätta för de som sökt arbets/uppehålls-tillstånd under sin vistelse i Sverige med anknytning till sitt arbete samt att underlätta för matchningar inom sin yrkesroll som chaufförer. Det är även ett yrke där det råder stor brist i Sverige. Vi önskar att berörda myndigheter ger ett positivt beslut i detta ärende i smarbete mellan Konungariket Sverige och republiken Serbien.