Höjd lön och skyddad yrkestitel till medicinska sekreterare NU!

fist-4117726_1280.jpgKära kollegor inom vården, oavsett yrke! Stöd de medicinska sekreterarnas kamp för en rättvis lön och skyddad yrkestitel!

(OBS! DU KAN VÄLJA ATT DÖLJA DITT NAMN. Att skriva en kommentar är också frivilligt.)

Många av oss medicinska sekreterare kan vittna om omänskligt låga löneökningar och ingångslöner, om hierarkier och lönekarteller.

Den bistra sanningen är att vi utgör en minoritet som ofta blir förbisedda och nedprioriterade. Vad är det för mening att säga något, när vi står längst ner i hierarkin?

Är vi inte trötta på att bemöta fördomar och okunskap om vårt yrke? Är det inte dags att vi äntligen blir uppvärderade, får en skyddad yrkestitel och får ut en lön vi kan leva på? Inflation och elpriser gör situationen ohållbar för oss.

Vid kartläggning bland kollegor i alla Sveriges regioner  framkommer ingångslöner på lägst 23 000 och högst 25 000 kr år 2023. Detta är flera tusen kronor lägre än vad som anses vara skälig levnadsstandard: Lägsta tillåtna lön för någon som vill söka arbetstillstånd här är minst 27 360 kr. Varför ska vi behöva nöja oss med mindre?

Kollegor runtom i landet har på lokal nivå försökt att höja sina röster för att få bättre arbetsförutsättningar och högre löner.

Vi är cirka 20 000 yrkesverksamma i Sverige. För att få till en förändring behöver vi sätta ner foten, knyta näven och höja vår röst – TILLSAMMANS!

SKRIV UNDER VÅR NAMNINSAMLING

(När du skriver under godkänner du samtidigt att denna namninsamling lämnas vidare till tredje part)

Låt oss tillsammans kämpa för:

• Skyddad yrkestitel (börja gälla senast 2026).
  • Fastställd ingångslön på 29 000 kr (uppräkning 3 % varje år).
  • Uppräkning av yrkesverksammas löner (ingångslön + 500 kr/ arbetat år i yrket). Uppräkning för maximalt 15 år i yrket.
  • Engångsbelopp med start 2024. Tillgängligt i 3 år för att locka tillbaka kollegor som har lämnat yrket.
  • Löneökning 5 % 2024 – 4,5 % 2025 (garanterat 4 % 2024 – 3 % 2025).
  • Återställd möjlighet till löneförhandling vid byte av tjänst, oavsett om bytet sker inom samma arbetsgivare (krav: minst 1 års arbete innan byte av tjänst).

Genom att underteckna godkänner jag att Tove Ödegården lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.