Hjälp Rafaa Turki, allas vår hjälte

Så här skriver olika vänner

Detta är min vän Rafaa Turki, en fantastisk människa! Han är helt otrolig som gjort Vätternrundan, Vansbrosimmet, Lidingöloppet och nu till sist Vasaloppet! Dessutom har han klämt in några Triathlon och många många timmars träning på cykel, löpning, rullskidor och simning. Han slutade röka så fort träningen satte igång och han var något av en soffpotatis tidigare och aldrig varit särskilt glad för träning.

Men nu är det slut med det för Rafaa får inte stanna i Sverige längre då han är utvisad till sitt hemland Libyen där han blivit torterad och suttit fängslad. Som tur var flydde han landet och efter en lång flykt hamnade han i Sverige.
Idag lider han fortfarande av mardrömmar och Posttraumatiskt stressyndrom.

Nu har han tre veckor kvar i vårt land sen skickas han hem till tortyr och förtryck. Han har lärt sig svenska näst intill helt perfekt och jobbar som dataingenjör på Nationalencyklopedin, han jobbar dessutom extra med invandrare som behöver hjälp med integration.

Libyen är idag ett land som UD avråder svenskar att åka till pga det rådande läget där med inbördeskrig och terror och svenskar bosatta där råds att lämna landet.

Jag vill ha Rafaa kvar i Sverige, jag vill fortsätta umgås med honom och fortsätta träna tillsammans med honom, men i nuläget är vi båda väldigt ledsna och har bara tre veckor kvar tillsammans. Varför hålla kvar en flykting flera år i landet, lära ut svenska och integrering för att sen när personen börjar få ett bra liv, då ska man utvisas!?

En annan

Jag träffade Rafaa på skidläger i bruksvallarna för 4 veckor sedan. På hans utmärkta svenska gick det inte att gissa att ana att han bara varit i Sverige i fyra år. Första dagen på lägret hade någon trillat framför honom i spåret så hans nya skida gick sönder. Han köpte nya och tog de med en klackspark. De va inte de värsta han gått igenom.

Han berättade att han flytt från Lybien. Ett land med terror och inbördeskrig som UD avråder att resa till.

Han har ett bra jobb i mjukvarubranchen, en branch jag själv verkar inom och som många andra verksamheter gynnas av mångfald. Dessutom en branch med hög efterfrågan på den kompetens och det driv som Rafaa besitter!

Förra veckan fick han besked att han inte får förlängt uppehållstillstånd och ska utvisas från Sverige inom 3 veckor.

Med detta i ryggen åkte han till sälen för att köra Vasaloppet och gå i mål för att ha klarat en svensk klassiker, något långt ifrån alla svenskar fixat. En otrolig prestation!

Med detta har jag svårt att känna full glädje för min egen insats. Rafaa Turki, hoppas du får stanna!

En annan röst

Fina Rafaa Turki ,hade äran att träffa honom varje dag när jag hade min praktik på Nationalencyklopedin, han hade bara varit i Sverige då i ca 1 år och jag var mäkta imponerad av hans svenska.
Han kom alltid till jobbet med ett leende på läpparna 😊

Han berättade för mig att när han var liten hade han läst boken om Nils Holgersson så när han sen hamnade i Skurup blev han såå glad att det var där Nils kom ifrån.

Rafaa har gjort allt rätt, är ingen belastning för svenska samhället så hur kan de bara utvisa honom så här, sååå orättvist och tragiskt hur vårt svenska system fungerar

En annan

Ibland är det svårt att förstå hur "systemet" fungerar. Rafaa Turki, som jag känner och delar arbetsplats med sedan 1,5 år, flydde från Libyen våren 2016. Han har sedan dess – tack vare sin egen drivkraft och trots att han lider av sviterna efter fruktansvärda övergrepp – lärt sig utmärkt svenska, skaffat dubbla jobb, engagerat sig i föreningslivet och på flera andra sätt "kommit in i" det svenska samhället.

Nu har först Migrationsverket och sedan Migrationsdomstolen beslutat att han ska utvisas till Libyen, ett land som präglas av kaos och laglöshet sedan 2011. Inbördeskriget intensifierades 2019 och Rafaas familj tvingades lämna sitt hem i utkanten av Tripoli eftersom området blev en krigsskådeplats. Dessutom är han personligen hotad till livet i hemlandet. Utvisningsbeslutet är obegripligt!

Genom att underteckna godkänner jag att Josefin Palmén lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.