Hjälp Mohamed att få stanna i Sverige! Skriv under innan den 22 nov!

IMG-5958.JPGHär är min kollega Mohamed! Vi satt idag på fredagsfikat och samtalade. Jag blir så frusterad, ledsen, arg och besviken! Varför då? Jo...

Han är läkare & har bott i Sverige i 3 år men är nu på väg att bli utvisad från vårt land Sverige! Mohamed är stadslös pga att han är född i ett land som inte längre finns. Alltså han har ingen tillhörighet och vet inte vart han ska utvisas till! Han har ansökt om uppehållstillståd men har fått avslag 6 gånger (fatta 6 ggr, många skulle gett upp för länge sen) och han inväntar nu ett hemskt besök, ett möte är bestämt till den 22 nov om att få beskedet om att bli utvisad.

Då har han ändå anlitat en advokat för att försöka överklaga beslutet. Mohamed har tidigare arbetat som gynekolog i Ukraina, nu som allmän medicinare och läser vidareutbildning för leg i allmän medicin i Sverige samt dessutom har han läst svenska i 1 år.

Han bor i Falköping, med 2 barn 7 och 8 år, fru som även hon lär sig svenska. Han har bott här sedan juli mån i Falköping. Arbetar nu på Våc Oden sedan 4,5 mån tillbaka. Han har ett kontrakt att få arbeta på Våc till sommaren 2018. Detta går nu en myndighet emellan och bryter? Vi förlorar en fin kollega och en kompetent läkare som sannorligen behövs.

Utvisad pga orsaker att han fått avslag på arbetstillstånd pga mindre intjänad inkomst än 13000kr i lön en mån!!! I snitt hade han kommit upp mycket högre såklart. Av tidigare arbetsgivare! Och pga att han bytt arbetsgivare och det gjorde han ovetandes om följderna. Migrationsverket anser att han skrivit på för byte av arbete men de har ej skickat info till honom utan till Stockholm, arbetstillståndsmyndigheten som har godkänt bytet av arbete. Men han har ej fått papper på detta utan endast muntlig information. Fick sedan i efterhand avslag efter bytet av arbetsgivare.

Ni hör själva. Det finns inga ord. :-( Jag är en vän av ordning och ogillar skarpt orättvisor! Skriv på er protest och dela! Det här ska vara synbart anser jag! Och ni som kanske undrar, Mohamed pratar god svenska och har fina värderingar & det gladaste bemötandet, finare än de flesta svenskar jag mött!

Nathalie Hjalmarsson    Kontakta namninsamlingens skapare