HELA Kulturskolan, INTE reklambyrå, i Medborgarhuset!

Kulturskolans verksamheter teater, dans, bild och musik har haft sin bas i Medborgarhuset sedan 1996. När Medborgarhuset skulle renoveras 2015 flyttade Kulturskolan till tillfälliga lokaler med löfte att flytta tillbaks igen. Hösten 2020 slår nyrenoverade Medborgarhuset upp sina dörrar men endast halva Kulturskolan, teater och bild får flytta in i huset. Dansen och musiken står till hösten hemlösa utan lokal. Istället flyttar bl.a en reklambyrå och ett IT-företag in, aktörer som kan betala marknadsmässig hyra. Skälet är att renoveringen blev mer än dubbelt så dyr än planerat och staden vill öka hyresintäkterna.

Att Södermalm, som är den stadsdel med flest barn och ungdomar i Kulturskolans verksamhet inte får fortsätta ha en samlad verksamhet vid Medborgarpatsen är en nedskärning som drabbar många. Inte bara försvinner en trygg mötesplats för barn och ungdomar. När pedagogerna splittras och sprids ut i klassrum på Södermalm blir det svårare att samordna och iscensätta samarbeten och att hitta lokaler som har utrustning och yta nog att rymma t ex. ensemblespel. Risken är att viktig kompetens försvinner.

Tycker du att Stockholm ska har råd att fylla Medborgarhuset med ickekommersiell kulturverksamhet för de yngre medborgarna? Skriv ditt namn på listan så lämnar vi in den till politikerna i Stadshuset.

Jacob Nordenson, Anette Gärdeklint Sylla, Anne-Li Karlsson med flera    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Jacob Nordenson, Anette Gärdeklint Sylla, Anne-Li Karlsson med flera lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.