HÄV DEN OMÄNSKLIGA BLOCKADEN AV GAZA GENAST!!! !!ارفعوا الحصار اللاإنساني عن غزة فورا

Hjälp oss att stödja det palestinska folket i Gaza främst, men hela Palestina. Vi kan inte leva i en värld där internationella krigslagar är välkomna att brytas av Israel gång på gång, att kollektivt bestraffa det palestinska folket och främja den etniska rensningen av palestinier.

Enligt de globala målen som FN:s utvecklingsprogram har tagit fram för 2030, ingår 17 mål för att främja hälsa i världen. Av dessa 17 mål uppfyller inte Gazaremsan eller de palestinska områdena ett enda. Detta på grund av Israels 75 åriga ockupation av Palestina och ständiga förtryck av palestinierna. En ockupationsmakt har skyldigheter enligt internationell rätt, varav den kanske viktigaste är att skydda civilbefolkningen under ockupation.

Israel har aldrig levt upp till dessa skyldigheter, har konsekvent ignorerat FN-resolutioner och internationell rätt och utsätter dagligen den palestinska befolkningen för ett omänskligt förtryck. Fördrivningen, markstölden, bosättarvåldet, kränkningarna av mänskliga rättigheter och krigsbrotten – har pågått år ut och år in inför öppen ridå sedan 1948. Palestinier lämnas åt sitt öde i väntan på en omvärlds ingripande som aldrig kommer, hur många gränser som än passeras.

Biståndet till Palestina går till livsviktiga humanitära insatser och till organisationer som arbetar för en rättvis fred, för demokrati och mänskliga rättigheter. Biståndet borde snarare öka i en tid när behovet av ett livskraftigt civilsamhälle är som allra störst.

Palestinagrupperna (2023) skriver hur det  återigen pågår massiva bombningar mot den instängda befolkningen i Gaza. Israel har stängt av all el och helt stoppat införsel av mat, vatten, mediciner, bränsle och andra förnödenheter. Situationen är katastrofal och civilbefolkningen behöver vår solidaritet.

Enligt Läkare utan gränser (2023) beskrivs det hur intensiteten i våldet och bombningarna är chockerande, liksom dödssiffrorna. Krigsförklaringen får inte under några omständigheter leda till kollektiv bestraffning av civila i Gaza. Att stänga av vatten, el- och bränsleförsörjningen är oacceptabelt, eftersom det straffar hela befolkningen och berövar dem deras grundläggande behov.

Vi kräver en upphävd blockad av Gaza!

Vi kräver att svenska bistånd skickas till civilbefolkningen i Gaza!

Vi kräver att Israel står till svars för sina brott mot internationella lagar!

HÄV BLOCKADEN AV GAZA NU!

ARABISKA:ساعدونا على دعم الشعب الفلسطيني في غزة في المقام الأول، ولكن كل فلسطين. ولا يمكننا أن نعيش في عالم ترحب فيه إسرائيل بانتهاك قوانين الحرب الدولية، ومعاقبة الشعب الفلسطيني جماعيا، وتعزيز التطهير العرقي للفلسطينيين.وفقا لأهداف التنمية المستدامة (SDGs) لعام 2030 ، يتضمن برنامج الأمم المتحدة الإنمائي (SDGs) 17 هدفا لتعزيز الصحة في العالم. ومن بين هذه الأهداف ال 17، لا يحقق قطاع غزة أو الأراضي الفلسطينية هدفا واحدا. ويرجع ذلك إلى 75 عاما من الاحتلال الإسرائيلي لفلسطين والقمع المستمر للفلسطينيين على قوة الاحتلال التزامات بموجب القانون الدولي، لعل أهمها حماية السكان المدنيين الخاضعين للاحتلال. لم ترق إسرائيل أبدا إلى مستوى هذه الالتزامات.  تجاهلت باستمرار قرارات الأمم المتحدة والقانون الدولي وتعرض السكان الفلسطينيين للقمع اللاإنساني على أساس يومي. إن عمليات الطرد وسرقة الأراضي وعنف المستوطنين وانتهاكات حقوق الإنسان وجرائم الحرب – مستمرة عاما بعد عام أمام الجمهور منذ عام 1948. يترك الفلسطينيون لمصيرهم بينما ينتظرون تدخل العالم الخارجي الذي لا يأتي أبدا، بغض النظر عن عدد الحدود التي يتم عبورها. وتذهب المساعدات إلى فلسطين إلى الجهود الإنسانية الحيوية وإلى المنظمات التي تعمل من أجل السلام العادل والديمقراطية وحقوق الإنسان. وبدلا من ذلك، ينبغي أن تزداد المعونة في وقت تشتد فيه الحاجة إلى مجتمع مدني نابض بالحياة.تكتب مجموعات فلسطين (2023) كيف يحدث مرة أخرى قصف مكثف ضد السكان المحاصرين في غزة.  لقد قطعت إسرائيل كل الكهرباء وأوقفت تماما دخول المواد الغذائية والمياه والأدوية والوقود وغيرها من الإمدادات. إن الحالة كارثية والسكان المدنيون بحاجة إلى تضامننا.وفقا لمنظمة أطباء بلا حدود (2023) ، فإن شدة العنف والتفجيرات صادمة ، وكذلك عدد القتلى.  ويجب ألا يؤدي إعلان الحرب، تحت أي ظرف من الظروف، إلى عقاب جماعي للمدنيين في غزة. إن قطع إمدادات المياه والكهرباء والوقود أمر غير مقبول، لأنه يعاقب جميع السكان ويحرمهم من احتياجاتهم الأساسية. نطالب برفع الحصار عن غزة!نطالب بإرسال المساعدات السويدية إلى السكان المدنيين في غزة!نطالب بمحاسبة إسرائيل على انتهاكاتها للقانون الدولي!ارفعوا الحصار عن غزة الآن!

Genom att underteckna godkänner jag att Tamam Awad lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.