Hårdare straff för våldtäktsmän

Efter att ha läst historia efter historia från #metoo, #allavi samt alla andra grupper där kvinnor, transpersoner, ickebinära, samt män, unga som gamla, barn som vuxen, berättat om sexuella övergrepp och trakasserier, så känner jag mig arg och besviken. Jag är arg för att förövare som möjligen förstört en människas resterande liv, kan få ett så kort fängelsestraff som 2 år (detta gäller även barn). Jag är besviken på rättssystemet som fortfarande ifrågasätter och även emellanåt rent av kränker offren. Jag är ledsen över att uttryck som "rättegången kan ses som en andra våldtäkt" ens behöver existera idag.

Jag är ledsen för alla människor som har blivit av med rätten till sin egen kropp, om så bara för några få sekunder, (även om det för det mesta varar oerhört mycket längre) inte ens ska få känna lugnet av att hens förövare aldrig kommer att kunna skada någon igen. Smärta, blåmärken, blod, stryptag, tårar, ärr...

Det måste få ett slut!

På polisens hemsida kan man läsa sig till att straffet för våldtäkt sträcker sig från 2 år till max 6 år, och att straffet för grov våldtäkt sträcker sig från 4 år till max 10 år.

Det jag vill och det jag föreslår, är att öka minimum gränsen för våldtäkt till minst 5 år, och att man höjer maxgränsen till 10 år, samt att straffet för grov våldtäkt ökar till minst 8 år och att maxtiden blir livstid. Dessutom så vill vi, att om en dom blir beslutad, då hålls den tills den dömda strafftiden nått sitt slut och inget annat. För att det är faktiskt så att många av offren är tvungna att leva med sina ärr, fysiska som psykiska, resten av sina liv. Då är det inte mer än rätt att förövaren får leva med skammen resten av sitt liv, bakom lås och bom, så att hen inte kan skada någon igen!

Det jag också önskar och vill, är att alla de människor som tar besluten i rättssalarna om förövarnas öden, rannsakar sig själva och sin syn på människor. "Guilty until proven otherwise", säger man i USA, men om den dömde, inte offret. Det är en klok syn på brott och jag anser att samma sak borde införas i Sverige!

Om jag lyckas få ihop 10.000 underskrifter, så kommer jag att skicka in denna namninsamling direkt till Justitieutskottets ordförande, Tomas Tobé (M), Vice ordförande i Justitieutskottet Annika Hirvonen (MP), Vice ordförande Mats Pertoft (MP), samt Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt, och även dessa ledamöter inom justitieutskottet: Helene Petersson (S), Johan Hedin (C) Andreas Carlson (KD)

Jag ställer denna fråga direkt till er politiker, vill ni lyssna på era medborgares vädjan om ett säkrare och tryggare samhälle i Sverige? Vill ni att vi ska kunna känna oss trygga i skolor, på jobbet, i hemmet, på gatan, i tunnelbanan samt all annan allmän plats? Vill ni att människor som förgriper sig på ett barn inte ska sitta i fängelse mer än minst 2 år? Vill ni inte att de ska tvingas sona för sina brott mer rättvist? Det vill vi. Det kräver vi! Vi ber om er hjälp, snälla lyssna på oss, hjälp oss att känna tryggheten igen. Vi har varit tysta nog länge, det är slut med det nu.