Har du självmordstankar nu? Inför självmordprevention på offentliga platser!

Självmord är ett globalt folkhälsoproblem. Detta beskriver WHO (2021) och Folkhälsomyndigheten (2021) som betonar att omkring 800 000 människor världen över dör av självmord varje år. I Sverige dör omkring 1500 människor I självmord varje år (NASP, 2020; Folkhälsomyndigheten, 2021) vilket är 7 gånger fler än som dör I trafiken. Det finns en 10 procentsregel som säger att:

För varje person som dör i självmord är det ungefär 10 som har försökt och överlever.

För varje person som dör i självmord är det ungefär 100 personer som har någon form av plan på att ta sitt liv.

För varje person som dör i självmord är det ungefär 1000 personer som har någon sorts tanke som har med självmord eller ifrågasättande av sitt eget liv att göra.

På ungefär 1500 personer som tar sitt liv varje år innebär det att 1,5 miljoner personer har tankar på att dö/har med självmord att göra.

Både Folkhälsomyndigheten och WHO beskriver att självmord går- och ska förebyggas genom självmordspreventiva insatser. Dels lyfter de att minska stigmatisering kring psykisk ohälsa och självmord I samhället och dels genom olika samhällsinsatser för drabbade att få hjälp.

I december 2021 skickade vi därför en ansökan till polisen och kommunen om att få sätta upp klistermärken med QR-kod och frågan "Har du självmordstankar nu?" På broar I Stockholm. QR-koden leder till hemsidan hjälpfinns.nu där självmordsnära personer enkelt kan hitta rätt sökväg vid rätt tillfälle. Dagens sökvägar är för svåra för självmordsnära personer att navigera sig igenom, och det kan vi ändra på!

I stort sett all tillfälligt nyttjande av offentlig plats kräver polistillstånd. Detta beskriver handläggare på Trafikkontoret i Stockholms stad I samband med ansökan. I samma mejl meddelas att stadsmiljöansvarig uppger:

"Det är oönskat ur renhållnings- och driftssynpunkt med klisterlappar på föremål I gatumiljön"

Det framgår också att man redan på förhand, innan ansökan officiellt inkommit, ges avslag och att:

"Eftersom staden har vetorätt kan inte polisen utfärda tillstånd"

Två dagar senare inkom avslag med motiveringen:

"Trafikkontorets driftentrepenörer arbetar med att ta bort klisterlappar i gatumiljön, oavsett budskap, vi kan därför inte tillstyrker att tillstånd utfärdas för sökt verksamhet"

Vi överklagar detta beslut med anledning av att det strider emot myndighetsskrifter om att arbeta självmordsförebyggande och allas lika rätt till god vård i Sverige enligt hälso- och sjukvårdslagen.

Stadsmiljöansvarig skriver att det är "oönskat ur renhållnings- och driftssynpunkt". Oönskat menar vi ej är samma sak som förbjudet och därmed öppnar upp för individuell bedömning. Vidare menar vi att varken renhållning- eller drift påverkas av klistermärken.

I vår överklagan till förvaltningsrätten önskar vi ha med namnunderskrifter och vi ber er därför ni om hjälp. Håller ni med oss och anser att QR-koden ska få sättas på broar (och framledes även andra offentliga platser relevanta för självmordsprevention) så skriv under denna namninsamling. Senast den 3 januari måste vi skicka in vår överklagan.

Låt oss nå 150 000 personer som symboliskt motsvarar de 150 000 personer i Sverige som planerar självmord. Skriv under idag!

Källor:

Nationellt centrum för suicidforskning och Prevention (NASP, 2020). Självmord i Sverige. Hittad:

Folkhälsomyndigheten (2021. Dödlighet i suicid (självmord). Hittad:

World health organization (WHO, 2021). Suicide. Hittad:

Genom att underteckna godkänner jag att Hjälpfinns.nu lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.