Gruvupproret 2020

Flera gruvprojekt i Norrbotten idag ligger på långbänk hos vår regeringen utan att något beslut fattas. Idag hittar vi bland annat Beowulfs Minings ansökan om att få bryta järnmalm i Kallak(Jokkmokk) som har legat på regeringens bord i snart 3 år(sedan juli 2017). Vidare hittar vi Bolidens ansökan om att utvinna koppar i Laver(Älvsbyn) som har legat på regerings bord i över 3 år.

Nu börjar både kommunal- och rikspolitiker bli trötta på den utdragna processen hos vår folkvalda regering. Vilket bland annat har lett till en KU-anmälan från Mattias Karlsson(M). Invånare, näringsliv, investerare och kommunerna kräver att få ett beslut i ansökningarna.

År 2013 gick dåvarande näringslivsminister Annie Lööf(C) presenterande alliansregeringens mineralstrategi. ”Genom att använda vår mineralresurs på ett hållbart sätt, i samklang med miljö-, natur- och kulturvärden, kan vi skapa jobb och tillväxt i hela landet”, skrev Lööf.  Ett dokument som även backades upp av Socialdemokraterna. Vidare i dokumentet fanns ett mål att det år 2030 skulle kunna finnas uppemot 50 gruvor i produktion i Sverige. Senast under hösten 2019 säger Statsminister Stefan Löfven "I Sverige ska vi ha en stark gruvindustri, vi är en stark gruvnation, och ska så vara. Har vi begåvats med de här tillgångarna så ska vi naturligtvis i största möjliga mån använda dem." Om våra politiker skall leva upp till detta, så håller inte denna utdragna handläggning och beslutsvånda.

Denna namninsamling är tänkt som en VÄCKARKLOCKA till våra folkvalda politiker och i slutänden den sittande regeringen. Oavsett vilket beslut du som skriver under själv står för i de enskilda ansökningarna och oavsett vad för beslut som regeringen i slutänden fattar, vill vi med denna namninsamling mana till handling. Att begrava ansökningarna i byrålådan och låtsas som att de inte finns måste nu få ett STOPP! Detta skapar ovisshet och är inte värdigt en rättsstat!

Jonne Wittenfeldt    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Jonne Wittenfeldt lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.