Skrivunder.com

113 miljoner till fängelsebygge bredvid skolan – Stoppa Vallmon 17 i Kalmar!

113 miljoner till fängelsebygge bredvid skolan -Stoppa slöseriet i Kalmar

 

Region Kalmar län och Kalmar kommun har i tystnad klubbat igenom att förvandla fastigheten Vallmon 17 i Tegelviken till en öppen kriminalvårdsanstalt för upp till 150 intagna. Trots att över 113 miljoner kronor rullas ut i projektet och att över 700 skolbarn rör sig i det direkta närområdet varje dag, har myndigheterna helt struntat i att göra en självständig barnkonsekvensanalys. Genom att luta sig mot en detaljplan från 1968 har man rundat invånarnas rätt till insyn – vi kräver nu att beslutet rivs upp omedelbart!

 

Varför kräver vi att beslutet rivs upp?

1. Bristen på barnkonsekvensanalys är oacceptabel

Barnkonventionen är svensk lag, men myndigheterna har helt struntat i att göra en självständig barnkonsekvensanalys. Fastigheten ligger i direkt anslutning till skolor och bostadsområden där över 700 barn rör sig dagligen. Att placera upp till 150 intagna här utan att först utreda konsekvenserna för barnens trygghet och skolmiljö är ett allvarligt tjänstefel.

2. Ett odemokratiskt utnyttjande av ett 56 år gammalt kryphål

Kalmar kommun och Region Kalmar län har valt att runda invånarnas rätt till insyn genom att luta sig mot en gammal detaljplan från 1968. Genom att hävda att en kriminalvårdsanstalt ryms inom begreppet ”allmänt ändamål” har man aktivt stoppat ett nytt planarbete. Detta har gjorts enbart för att slippa en modern prövning där närboende, skolor och föräldrar skulle ha laglig rätt att tycka till och överklaga.

3. Enorma ekonomiska risker för skattebetalarna

Region Kalmar län har beslutat att plöja ner 113,4 miljoner kronor av våra gemensamma skattemedel i att bygga om de gamla psykiatrilokalerna. Tjänstemännen påstår att investeringen ska betala sig själv genom Kriminalvårdens hyra fram till 2031. Men vad händer efter 2031? Skattebetalarna står med hela risken om staten väljer att flytta verksamheten till det nya jättefängelset i Halltorp, och vi lämnas kvar med specialanpassade, inhägnade lokaler som inte går att använda till något annat.

4. Tomma lokaler är inget argument för att hasta igenom beslut

Tjänstemännens främsta argument för affären är att ”stoppa blödningen” för att fastigheten stått tom i flera år efter att psykiatrin flyttade. Att regionen har misslyckats med sin fastighetsförvaltning är dock inget skäl till att hasta igenom en etablering av denna kaliber. Tomma lokaler ska fyllas med verksamheter som berikar närområdet – inte med verksamheter som skapar oro i ett etablerat bostadsområde.

5. Feltänkt placering – Kriminalvården expanderar redan i Halltorp

Kalmar kommun tar redan ett enormt regionalt och nationellt ansvar för Kriminalvårdens expansion genom det nya jättefängelset i Halltorp, som nyligen beslutades att utökas till hela 620 platser. Det finns absolut ingen anledning att dessutom trycka in en anstalt i Tegelviken, mitt i ett tättbebyggt bostadsområde vägg i vägg med skolverksamhet, när staten redan bygger storskaligt strax utanför stan.

6. Domstolarna har aldrig prövat om placeringen är lämplig

När politikerna påstår att beslutet har prövats och godkänts i domstol så talar de inte hela sanningen. Domstolarna har endast granskat om besluten fattades i rätt lagteknisk ordning (kommunalbesvär). Ingen domstol har någonsin tagit ställning till den faktiska sakfrågan: Är det lämpligt att lägga en öppen anstalt bredvid två skolor? Den bedömningen ligger helt på Kalmars politiker, och de har valt att blunda.

 

Vi kräver att fängelseplanerna på Vallmon 17 stoppas eftersom projektet på 113 miljoner kronor genomförs helt utan en lagstadgad barnkonsekvensanalys för de 700 skolbarnen i närområdet. Myndigheterna har utnyttjat en detaljplan från 1968 för och att runda invånarnas rätt till insyn och lagt beslutet i ett tättbebyggt bostadsområde, trots att Kriminalvården redan bygger storskaligt i Halltorp. Ingen domstol har någonsin prövat om placeringen faktiskt är lämplig – det ansvaret vilar helt på Kalmars politiker.

 

Initiativet drivs av: Boende och föräldrar i området

 

 


Lars Törngren
Kontakta författaren

Skriv på denna namninsamling

Genom att skriva på godkänner jag att Lars Törngren kan se all information jag lämnar i detta formulär.


ELLER

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.
Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.
Jag godkänner att informationen som jag anger på det här formuläret behandlas i följande syften:
Jag är minst 16 år gammal, och jag accepterar integritetspolicyn för denna namninsamling.



Betald annonsering

Skrivunder.com kommer att marknadsföra denna namninsamling till 3000 personer.

Läs mer...

Betalningsmetod