Godkänn helfärgade scheckar!

Av kärlek för de vackra scheckarna och med en önskan om att man ska kunna bedriva en hälsosam avel av scheckar med stamtavla startar vi denna namninsamling. Godkänn "helfärgade scheckar" för att främja ansvarsfull avel!

Idag finns det flera kaninraser som är godkända med scheckteckning i vår Nordiska Kaninstandard. Några av dem är endast godkända i den teckningen, till exempel Rhinsk Scheck, Engelsk Scheck och Tysk Jättescheck. Teckningen är mycket vacker och svår att få rätt.

Genetiskt skriver man ut scheckanlaget (brokningsanlaget) som Kk. Hemsidan kaninfarg.se beskriver genetiken såhär:
"Brokningsanlaget är ett dominant anlag som stoppar pigmenteringen på delar av kroppen med varierad utbredning, i regel finns mer pigmentering kvar på övre delen av kroppen än den undre. Detta beror förmodligen på att melanocyterna, där färgpigment bildas, själva under embryonalutvecklingen bildas i neurallisten längs ryggraden."

Tyvärr finns det ett stort problem inom scheckaveln; vitscheckar. Dessa är ungar efter två brokade föräldrar och har råkat få dubbel uppsättning av anlaget för vit färg, genetiskt skrivet KK. Dessa ungar löper kraftigt ökad risk för att drabbas av Megacolon, en typ av mag- tarmproblem som gör att ungarna sällan når fullvuxen ålder. Statistiskt sett ger brokad + brokad => 25% vitscheck (Kk + Kk => 25% KK). Man ska därför inte para två brokade kaniner.

Varför har vitscheckar stor risk att drabbas av problem? Vitfläcksanlaget K sitter nära den plats där defekten megacolon sitter och "Hänger med" när ungen får sitt vitfläcksanlag. Har den en frisk variant av genen som "back up" (Kk) så drabbas den troligtvis inte av megacolon. Har den inte det (KK) så är risken stor att drabbas.

Eftersom vissa raser endast är godkända i scheckteckning kommer uppfödare att behöva ha luckor i sina kaniners stamtavlor om de ska undvika den stora risken för mag- tarmsjukdom på 25% av ungarna. Många känner att avelsförbundet därmed försvårar en frisk scheckavel.

Jordbruksverket har uttalat sig om frågan när vi ställde den:
"Om det är stor risk för en genetisk defekt som ger megacolon så strider denna parning mot dels 29 § andra stycket djurskyddsförordningen (1988:539), där det står att avel med sådan inriktning att den kan medföra lidande för djuren är förbjuden, och dels mot 4 kap. 3 § i L 80."

Kaninfarg.se skriver om avel på mantelteckning, som är samma anlag men där avel med helfärgade kaniner är tillåten utan luckor i stamtavlan:
"Även enfärgade kaniner har andra anlag för färgutbredning även om de inte kan ha anlag för brokning och parar man med en enfärgad så vet man inte alltid vilken färgutbredning den nedärver. Den bästa kombinationen borde vara att para en mantlad kanin med en enfärgad med bra mantlar i stammen, då är det stor chans att de själva har bra anlag för färgutbredning. Att medvetet göra en parning som kan ge defekta ungar är ingen bra ursäkt för att få bättre mantlar."
Det finns alltså all möjlighet för utställningsframgångar även om man avlar med enfärgade kaniner.

Vi vill att "helfärgade scheckar" ska tas upp Nordisk Kaninstandard för att det skulle ge en mycket bättre möjlighet för en frisk, laglig och trevlig scheckavel. Varje ras som bara finns i scheckteckning måste få en helfärgad variant som är möjlig att få bedömd av domare och som man kan föra in i stamtavlan.

Vill du fördjupa dig? Läs mer här:

Hemsidor
 (till vänster hittar du "vitfläcksanlag", klicka där)

Vetenskapliga artiklar
Pathophysiological and functional aspects of the megacolon-syndrome of homozygous spotted rabbits.

The KIT Gene Is Associated with the English Spotting Coat Color Locus and Congenital Megacolon in Checkered Giant Rabbits (Oryctolagus cuniculus)
Skriven av: Luca Fontanes, med flera

Glada SKAF-medlemmar    Kontakta namninsamlingens skapare