Ge homosexuella män rätten att donera blod

Året är 2019. Gång på gång ser jag artiklar om bristen på blod i Sveriges blodbank. Jag är en ung kille och ville därför hjälpa mina medmänniskor genom att donera mitt friska blod. Googlar på "hur blir man blodgivare" och får upp en hemsida som Blodcentralen driver. "GeBlod.Nu"

Kollar snabbt igenom vilka kriterier som krävs från mig som blodgivare för att kunna ge blod.

Går igenom listan och funderar på om det stämmer in på mig:

Blodet måste vara fritt från smitta. JA

Har du varit ute och rest eller bott utomlands? NEJ

Har du varit sjuk eller behandlats för någon sjukdom? NEJ

Osv...

Kommer sedan till påståendet/frågan:

Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man.

JA.

Vänta 12 månader.

----------------------------------------------------------

Där fick jag svaret. Jag inte kan ge blod. Pågrund av min sexuella läggning. Endast därför. Inget annat. Det finns ingen som helst forskning på att just homosexuella män är en större smittogrupp än andra grupper. Det enda forskningen visar är att analsex är det sex som har störst risk för att överföra en smitta. Det är inte bara homosexuella män som har analsex, alla homosexuella män har inte heller analsex. Generaliserande.

Endast på grund av min sexuella läggning så kan jag, år 2018 inte ge blod. Hur är detta möjligt? Detta är åsikter som hänger kvar sen sjukdomen HIV härjade i världen. I dagsläget kan vem som helst få hiv. Det är inte större risk för att man som man har sex med en annan man.

DET SOM ÄR EXTREMT INTRESSANT ÄR ATT FOLKHÄLSOMYNDIGHETEN RAPPORTERAR 2017 ATT HETEROPAR SPRIDIT INFEKTIONEN VIDARE NÄSTAN DUBBELT SÅ FLER GÅNGER ÄN HOMOPAR.

Det är orimligt att en människas sexuella läggning ska påverka deras rätt att donera blod. Varje påse blod som doneras testas för sjukdomar innan blodet används. Att det är en högre risk att homosexuellas blod är smittat är därmed en lögn.

Detta kallas för ren och skär homofobi.

SKRIV UNDER DENNA NAMNINSAMLING OM DU, PRECIS SOM JAG VILL ATT HOMOSEXUELLA MÄN SKA SLUTA SÄRBEHANDLAS PÅGRUND AV SIN SEXUELLA LÄGGNING OCH GE DEM RÄTTEN ATT DONERA BLOD.

Ett utdrag från https://www.rfsl.se/verksamhet/halsa-sexualitet-och-hiv/blodgivning/ :

"Med tanke på den forskning som gjorts och den testning det tappade blodet genomgår anser RFSL att det inte är rimligt att en man måste vänta med att ge blod ett helt år efter att ha haft sex med en annan man."

Hämtat 01-24-2017