Gärna cirkus, men utan djur

Cirkus Maximum har under sin turné 2017  åtta hästar, tre kameler, femton hundar, tre får, åtta åsnor, tre getter, två gäss och två nötkreatur.

Länstyrelsen har utfört flera kontroller sedan 2015 och har anmärkt på att cirkusens hästar inte har tillgång till daglig utevistelse. Länsstyrelsen kräver nu att alla cirkusens djur ska få motion utomhus dagligen. Om djurhållningen inte förbättras hotas Cirkus Maximum med vite på 50 000 kronor vid varje kontrolltillfälle och dag

Vilket enligt turnéledaren Helena Schicht "är hysteriskt mycket pengar".

Cirkus Maximum har en omsättning på ca 26-30 miljoner kronor per år.

Bedömningen är att "utevistelse kortare än två timmar per dag knappast kan uppfylla djurens behov av rörelse, lek och sällskap av andra djur."

I slutet på Maj 2017 var det en tjej vid namnet Emma som filmade djurhållningen på cirkus maximum i Stockholm Barkarby.

Fem män från cirkusen kom då fram till Emma som befann sig utanför området och tog kameran från Emma och sprang därifrån skrattandes. Polis tillkallades till platsen och Emma fick tillbaka sin kamera.

Denna film publicerades på sociala mediern och då ville Cirkus Maximum göra ett försök till försvar.

En kommentar skriven i jag-form från en hobby-fotograf som befann sig på platsen vid händelsen och försvarar cirkus maximum. Hon hävdar att Emma var inte själv på platsen och att personalen på cirkusen blir trakasserade.

Till saken hör dock att Cirkus Maximum råkade skriva detta falska inlägg direkt från sitt egna konto.

Helena Schicht säger att det var hennes vän som hjälper henne att ta hand om Facebooksidan som skrivit inlägget och råkat göra det från den officiella sidan.
Sen skulle min kompis kommentera och då råkade det bli som att jag hade gjort det, säger Schicht.

I desperat försök att rädda upp sitt pinsamma misstag gjordes ett nytt inlägg, den här gången från ett Facebook konto med namnet "Emelie Johansson".

Emelie skriver att det var hon som gjort inlägget men hade bett cirkus maximum lägga upp det för att slippa trakasserier. Hon påstår sig ha varit praktikant på Cirkus Maximum och själv blivit trakasserad av djuraktivister.

Facebook-kontot skapades strax innan inlägget skrev från "Emelie Johansson". Bilden är tagen från en rysk hemsida?

Helena Schicht säger att hon inte har någon aning om vem som skrivit ”Emelies” kommentar.

Hela den här historien är parfymerad av en essens av dåliga lögner och ursäkter från Cirkus Maximum.

Den här namnlistan är skapad av mig i hopp om att länstyrelsen fortsätter göra kontroller på deras djur och om inte djurens tillvaro förbättras ska inte bara vite utdelas utan även djurförbud.

Namnlistan kommer till att börja med skickas till länstyrelsen i Gävleborgslän samt till kommunen.

Gärna cirkus, men utan djur!