Behåll gårdsmusikanterna i Gamla Linköping

Svenska

Nu har vi mötts av den skandalösa nyheten att Friluftsmuseet Gamla Linköping inte ska behålla sina gårdsmusikanter. Man anför kostnad som skäl för detta. Detta anser vi är otroligt dumt gjort och vi är övertygade om att det finns annat man kan spara in på istället. Lasse och Jazek har funnits i Gamla Linköping i mer än 3 decennier och är för många en del av Gamla Linköping. Lika mycket en del av området som de gamla byggnaderna är.

Vi vänder oss också mot sättet att avskeda dessa trogna musikanter, man har gjort det via e-post för att sedan ringa upp dem för att fråga om de läst det. Det är verkligen inte ett bra sätt att hantera detta på.

Se över ert beslut och se var ni kan hitta finansiering till gårdsmusikanterna, vi är övertygade om att om viljan finns så kommer ni att hitta poster ni kan dra ner på.

Den 31 maj kommer jag att samla ihop de namn jag fått in då för att sedan ta kontakt med ansvarig person på Gamla Linköping. Vi kanske inte kan få ledningen att ändra sitt beslut, men vi kan åtminstone visa vilken stor betydelse Lasse och Jacek har för turisterna i Gamla Linköping och hur gärna vi vill ha dem kvar.

Deutsch

Wir haben die skandalösen Nachricht erhalten, dass die Open-Air-Museum Alte Linköping ihren Hofmusikern weiter beschäftigen werden. Mit den Kosten als Begründung. Wir sind die Meinung das diese Entscheidung dumm ist, und wir sind davon überzeugt, dass es noch andere Dinge bei den Sie stattdessen einsparen können. Lasse und Jazek hat in mehr als drei Jahrzehnten in der Altstadt von Linköping gespielt und ist für viele ein Teil des alten Linköping. Genau wie die alten Gebäude ein Teil des Gegen sind.

Wir erfinden auch die Art und Weise wie die Entlassung durchgeführt ist skandalös. Die haben einen E-Mail erhalten und würden später angerufen und gefragt ob das E-Mail angekommen ist. Es ist wirklich kein guter Weg damit umzugehen.

Wir wollen das sie ihre Entscheidung überdenken und sehen, wo Sie die Finanzierung, für die Musiker finden können, wir sind davon überzeugt, dass, wenn der Wille vorhanden ist, es möglich ist.

Am 31. Mai werde ich die Namen die ich eingesammelt habe an die verantwortliche Person im Alte Linköping übergeben. Wir bekommen es vielleicht nicht hin das die Leitung ihren Entscheidung ändern, aber wir können immerhin Lasse und Jacek welche Bedeutung sie haben für die Touristen in Alte Linköping, und wir gerne wir sehen das sie weiterhin für uns musizieren.

English

We've met with the absurd news that the open-air museum Old Linköping isn't going to keep their street musicians Lasse and Jacek. One argues cost reasons as a reason to this. This, we believe, is incredibly foolish and we are convinced that there are other things you can save on instead. Lasse and Jacek have worked in Old Linköping for more than three decades and for many people they are a part of Old Linköping, as much a part of the area as the old buildings.

We mean that the leadership of Old Linköping should look over their decision and their expenses and see where they can find the financing to pay the musicians. We are convinced that if the will is there you can find posts you can cut back on.

On May 31, I will gather the names I have recieved and then contact the person in charge at Old Linköping to hand the lists over to her. Even if we can't make the leadership of Old Linköping to change their mind, we can at least show them how important Lasse och Jacek are to the tourists of Old Linköping and how much we want them there.