Upprättelse åt Joakim Selin

Quoted post

Lars

#27

2012-09-24 16:42

I den artikel om Joakim Selin som nyligen publicerats av Kyrkans Akademikerförbund skriver författarna bland annat följande:

"Joakim Selin började i Veddige patorat för fyra år sedan. Han valdes av dåvarande kyrkoråd med en stor majoritet"

Om jag har förstått saken rätt valdes Joakim Selin med endast en rösts majoritet. Detta efter att en facklig representant (från just Kyrkans akademikerförbund) informerat Veddiges dåvarande kyrkoråd om att Joakim Selin blivit utköpt från tidigare tjänstgöring som präst. (För egen del är jag ganska förvånad över att majoriteten av av dåvarande kyrkorådet var för att anställa en kyrkoherde med den bakgrunden, även om det rörde sig om en mycket knapp majoritet.)


Vidare skriver författarna till artikeln följande om Facebookgruppen som kräver Joakim Selins återanställning:

"Den har idag 552 medlemmar i en församling med 6 700 invånare. Så stödet från församlingsbor liksom flera ur kyrkorådet är stort."

Drar inte författarna ganska förhastade slutsatser här? Antalet medlemmar i Facbookgruppen säger (så vitt jag kan se) ingenting om hur stort stöd Joakim Selin har i Veddige församling. För det första är flera av medlemmarna i Facebookgruppen inte medlemmar i Veddige församling. För det andra vet man inte hur många av gruppmedlemmarna som själva valt att li medlemmar, och hur många som blivit det per automatik via en inbjudan.

Svar

Per

#28 Re:

2012-10-23 13:56:38

Jag håller med dig Lars. Tidningen har inte analyserat materialet tillräckligt. Det är ju tråkigt.
Ja, elge- Lars skriver sin version precis som jag skriver min och FB- gruppen är full av din.
Flera ställer frågan i gruppen varför det blev såhär. I alla våra kommentarer på denna sidan har de sitt svar. Joakim är också människa med känslor
men tydligen har han gjort sig ovän med en del, det får han stå för nu. Ingen av oss har hela historien i sin hand. Vi vet inte allt om det som inträffat
annat än det vi själva upplevt. Här uttrycker vi en del av det.
Att man anställde JS fast att han blivit utköpt tidigare är förvånande. Undrar hur man egentligen resonerade.

Hela historien är tragisk. För Joakim som kanske aldrig mer kan få en prästtjänst
och för församlingen som nu har en lång väg framför sig för att återhämta sig. Önskar alla parter lycka till!

Denna post har tagits bort av personen som skrev den (Visa detaljer)

2013-10-14 13:46:52