Stoppa den nya busstaxan i Uppsala

Quoted post

Stolt pendlare

#41

2014-01-06 17:53

För oss som pendlar till uppsala för att vi helt enkelt inte har jobb där vi bor och kanske inte har råd med bostad i uppsala så är ju detta helt fantastiskt!
Dom jag jobbar med som bor i uppsala tycker om att cykla och det skulle jag göra varenda dag om jag kunde. 30 minuter på hojen är det ingen som mår dåligt av.
#5: Tänk på den ensamstående i gävle som måste betala 1580 i månaden för att ta sig till jobbet?
#14: Vi försöker väl ändå leva i ett demokratiskt samhälle där vi tänker på andra än oss själva?

Svar

Maja

#99

2014-01-07 19:12:25

#41: Stolt pendlare -

Jo visst blir det bättre för dem som pendlar från Gävle, men Gävle är samtidigt en egen stad med egna jobbmöjligheter, även om en del blir tvugna att pendla. Tänk om priserna inom Gävles lokaltrafik skulle höjas lika mycket? För alla som bor OCH har ett sånt jobb i Gävle där de till exempel måste ta bussen till jobbet, blir detta något oerhört negativt.

Jag har själv pendlat till Stockholm från Uppsala i många år och vet att det är dyrt (sträckan Uppsala - Stockholm är för övrigt kortare än sträckan Uppsala - Gävle men ändå dyrare). Om man följer den enkla logiken att en resa blir dyrare ju längre den är, ja då får tyvärr pendlare lägga ut mer pengar på resor till och från jobbet.

Med tanke på hur många det är som främst åker stadsbussarna i Uppsala är det helt orimligt att höja priserna för månadskorten med 50%. Om man verkligen tänkte på andra skulle denna prishöjning aldrig ha föreslagits, självklart är det UL som går plus i slutändan, annars skulle de inte vara intresserade av att genomföra den.