Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Quoted post

Hittekatter.iFokus.se

#540 Re: Re: Re: Re:

2013-09-26 19:17

#539: - Re: Re: Re:

Du skriver: "Nej då inte har jag nånting emot om det finns väntade hem till kattena. Självklart inte, bara kattena får det bra. Men finns inte den möjligheten så är det bara avlivning som gäller som jag ser det. Visst hjäper avlivning bara det inte kommer till lika många hemlösa katter som man tar bort. Då är det ju ingenting hjälper. Det är ju ingen raketforskning"

Jag har skrivit det tidigare i den här tråden och skriver det igen! Nej och åter nej avlivning hjälper inte, det finns mycket forskning och erfarenheter som visar på det. Om avlivning hade hjälpt då skulle vi inte ha det som vi har det i Sverige idag. Avlivning är ju den enda metod man använt sig av i vårt land. Trots alla år med avlivning har antalet hemlösa katter aldrig varit så stort som det är nu.

Om du avlivar katter i en kolloni ökar förutsättningarna för dem som blir kvar som fortsätter att föröka sig i ökad takt. (Vacumeffekten) Antalet minskar bara tillfälligt för att snart vara tillbaka på samma antal eller tom ha ökat. Att katter avlivas på det här sättet av våra myndigheter cementerar den slit och slängmentalitet som råder ute i stugorna och motverkar vårt arbete att höja kattens status. Sedan hjälper det inte om det finns väntande hem om mydigheten bedömt katterna som skygga, de dödas i alla fall. Katters liv spills helt i onödan för dina och mina skatterpengar. De pengar som djurpensionaten, veterinärer och skyttar får för att fånga in, stalla upp och sedan avliva kan användas bättre och effektivare. Håller du inte med mig!

Svar


Gäst

#541 Re: Re: Re: Re: Re:

2013-09-27 14:28:31

#540: Hittekatter.iFokus.se - Re: Re: Re: Re:

Vacumeffekten? Om man tar bort en  kattkolloni så att det bara är 10% kvar så trots att förutsättningarna ökar för dom som är kvar tror jag att det tar lång tid innan dom är tillbaka på samma antal. Ock kommer det till angränsande katter till reviret så tar man bort dom med. Så nån gång borde dom ju minska om man är tillräckligt många kattjägare. Nja jag tror inte riktigt på den där forskningen. Och hade vi inte avliva katter i sverige så hade vi haft ännu mer katter än vad vi har idag.




Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...