Sluta avliva katter med mina skattepengar!

Quoted post

Elin

#464 Re: Ämne

2013-08-26 13:31

#461: Onöjd Kommentarläsare - Ämne

Det är ju just det petitionen handlar om, att inte lägga skattepengar på att avliva katter utan låta katthemmen (som inte drivs av dina skattepengar) ta hand om dem och kastrera dem och förebygga att fler katter föds. Att skjuta av ett gäng katter gör ingen skillnad, detta enligt modern forskning som du gärna får läsa mer om. Kolla upp TNR (Trap-Neuter-Return) t ex. Men du kanske tycker att det är enklast om även hemlösa människor avlivas för att "snabbt bli av med sanitär olägenhet"? Lite empati, tack. Vi är många som älskar katter som om de vore våra egna barn och det finns INGET som blir bättre med Länsstyrelsens nuvarande metoder, varken för kattälskare eller såna som dig.

Svar

Onöjd Kommentarläsare

#466 Re: Re: Ämne

2013-08-26 14:27:25

#464: Elin - Re: Ämne

Katthemmen har ju faktiskt tillåtelse och tar redan emot bortsprungna katter ifall ingen hämtar dem från Polisen.

"Om polisen hittar ägaren måste han eller hon hämta djuret inom en viss tid annars övergår äganderätten till staten. Om ett djur tillfaller staten innebär det att djuret kommer att säljas eller i vissa fall avlivas."

Angående ditt antagande att jag tycker att även hemlösa människor ska avlivas så måste jag tyvärr säga att du har fel. Människor är aldrig ägodelar och deras liv/död kan aldrig bestämmas av någon annan, till skillnad från katter (oavsett hur mycket du vill förneka det så är katter faktiskt ägodelar).

Om jag köper en katt och den springer iväg så är det ju givet att jag letar efter den t. ex. genom att ringa polisen. Gör jag inte det har jag inte gjort min del som kattägare. Det är här katthem faktiskt kan köpa katter av polisen men det finns ju en anledning till varför de inte gör det. Om en katt blir köpt från polisen av ett katthem har inte katthemmet tjänat lika mycket pengar på katten som de hade kunnat göra ifall de tog katten direkt från en person som lämnar in den, gratis. Det kan verka som att alla gör det för att de har goda hjärtan, men man kan ju inte driva ett företag som går i förlust.

För övrigt vill jag bara poängtera att avsluta ett argument med "såna som dig" inte speglar tillbaka på dig på ett bra sätt.




Betald annonsering

Vi kommer att visa annons för den här namninsamlingen för 3000 människor.

Läs mer...